REPTE ELECTORAL 2019

Iglesias rebutja un Podem multimarca i desafia els seus barons

Els territoris prefereixen no fer servir el nom de la coalició i demanen elegir denominacions en cada autonomia

El líder proposa aprofitar l'onada de les manifestacions de dones i pensionistes per reactivar el partit

undefined41839412 madrid  29 01 18  politica  presentacion de una alternativa 180310110828

undefined41839412 madrid 29 01 18 politica presentacion de una alternativa 180310110828

3
Es llegeix en minuts
Iolanda Mármol

Tensió a la cúpula de Podem. El secretari general, Pablo Iglesias, vol una marca unificada perquè els morats es presentin a les eleccions europees, autonòmiques i municipals del 2019. Excepte comptades excepcions, al·lega, el partit ha de concórrer sota el mateix nom, determinació amb la qual mira de frenar les aspiracions dels seus barons, que li reclamen poder elegir la seva pròpia denominació i no presentar-se amb el paraigua d'Units Podem. 

Conscient que la dispersió de marques, amb candidats més visibles que el mateix partit, podria restar força al seu lideratge en un moment de caiguda en les enquestes, Iglesias intenta frenar la possibilitat que hi hagi multiplicitat de noms. En el seu discurs inicial de la reunió del Consell Ciutadà Estatal (CCE), aquest dissabte a Madrid, ha advertit als territoris que les candidatures han de ser unitàries. 

"Podem és el principal significant de canvi i el nom de Podem ha d'estar visible en tots els processos electorals. Podem va néixer fa quatre anys i hem d'estar orgullosos del que hem aconseguit en tan poc temps i hem d'estar en les pròximes eleccions municipals, autonòmiques i europees amb el nostre nom", ha apostat. Si bé ha reconegut que hi poden haver "algunes excepcions" als municipis on ja governen (a la capital el nom de la llista de Manuela Carmena és Ahora Madrid) Iglesias ha deixat clar que no vol un partit multimarca.

La seva intenció xoca amb la voluntat d'alguns líders territorials, que es neguen a concórrer com Units Podem. L'entorn de la secretària general a Andalusia, Teresa Rodríguez, ha registrat ja Marea Andalusa ael ministeri de l'Interior com a possible nom; a Galícia difícilment renunciaran a dir-se En Marea; a Catalunya, la marca és Catalunya En Comú i altres territoris admeten en converses informals que la seva intenció és prescindir de la marca actual. 

¿Ho pot imposar?

El dubte és quin poder té Iglesias per imposar el seu criteri als barons, especialment després que a Vistalegre 2 defensés la descentralització i el poder dels territoris en la presa de decisions. Aquest dissabte s'ha mostrat disposat a escoltar les veus dels seus secretaris generals, però ja els ha avançat abans la seva oposició al Podem multimarca.

Segons el que es va aprovar en el conclave fa un any, la direcció estatal no decideix el nom: són les bases de cada territori les que hauran d'elegir en un referèndum intern qüestions com la denominació davant unes eleccions. Ara bé, després de recargolar el que es va validar a Vistalegre 2 en uns nous estatuts, ningú descarta una interpretació creativa del que van votar els inscrits.

Què fer amb IU

Iglesias aposta per mantenir l'aliança amb IU de cara al 2019. Admet que hi ha territoris on aquesta unió és "més difícil", però apel·la a l'aliança per "sumar forces". Algunes de les autonomies són reticents a aquesta confluència.

A més, el líder d'IU, Alberto Garzón, reclama més visibilitat i llocs de sortida en un pacte que vol tenir tancat abans de Setmana Santa. Aquest dissabte Iglesias ha reivindicat el nom de Podem [no ha esmentat Units Podem] "sense perjudici" de presentar-se "amb altres forces polítiques que hagin de tenir la visibilitat que els correspongui". 

Manifestacions i oportunitat

El cap de la formació morada ha defensat la marca única després de concloure que l'onada social (jubilats, dones) obre una finestra de possibilitats al seu partit, per la qual cosa ha proposat "recolzar la primavera de mobilitzacions" que està a punt d'arribar. 

Notícies relacionades

"S'estan obrint grans oportunitats per superar el marc reaccionari", ha afirmat. Segons la seva reflexió, el clima de mobilització social pot afavorir Podem, ja que el PSOE de Pedro Sánchez -al·lega- ha tornat a la línia dels "interessos oligàrquics" i el PP i Cs segueixen capficats en la seva pugna pel vot de centre-dreta. 

És des d'aquesta anàlisi de context afavoridor a una possible remuntada que Iglesias reivindica el nom de Podem, que és, en definitiva, un símbol, també, del seu poder en el partit.