ELECCIONS 2019

Units Podem aposta per campanyes de candidat que amaguin la marca

Iglesias i Garzón assumeixen que cada autonomia podrà negociar amb quin nom concorre als comicis

IU reivindica encapçalar llistes per l'erosió dels morats i Iglesias replica que no hi ha enfonsament

undefined41654536 madrid  18 01 18   madrid  pol tica   rueda de prensa de pab180226211548

undefined41654536 madrid 18 01 18 madrid pol tica rueda de prensa de pab180226211548

2
Es llegeix en minuts
Iolanda Mármol

Units Podem prepara per al 2019 campanyes de candidat, personalitzades, que posin el focus en el cap de llista i deixin en un segon pla la marca de la coalició. Després d'estudiar les anàlisis del Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS) i múltiples enquestes internes, les direccions de les dues forces han conclòs que han d'ordenar la contesa al voltant dels líders territorials i prescindir d'un nom profundament erosionat.

No només s'amagarà la marca, sinó que Podem ha decidit canviar-la per afrontar les noves eleccions, com va avançar EL PERIÓDICO al gener. En plenes negociacions, cada vegada sembla més clar que no hi haurà una nova designació unitària, sinó que cada autonomia tindrà possibilitat de negociar sota quina marca concorre als comicis. Les direccions donen per fet que en la gran majoria de casos dir-se Units Podem seria contraproduent per aconseguir els seus objectius: retenir les places conquistades el 2015 i sumar la Comunitat de Madrid. 

Perfils propis

Les direccions de Podem i IU entenen que, amb una marca debilitada, el més efectiu és que el candidat se separi tant com sigui possible dels colors per armar una campanya diferenciada: allunyar-se de la identificació partidària i generar, en canvi, vincles representatius o afectius amb els ciutadans. En un context de profunda desmobilització del seu electorat, busquen més emocionar i oferir una imatge de solvència, de bona gestió, que replegar-se en dogmes identitaris. 

Podem defensa que, al marge de l'erosió que pugui patir la seva marca, compta amb perfils especialment potents que ja han construït un nom propi diferenciat de les banderes del partit. Teresa Rodríguez a Andalusia, Íñigo Errejón a la Comunitat de Madrid, o eventualment una figura del prestigi del jutge Juan Pedro Yllanes a les Balears tindrien prou pes específic per evitar el paraigua d'Units Podem i buscar marques alternatives. Ja està registrada Marea Andalusa al ministeri de l'Interior i totes les mirades estan posades en quin nom triarà Errejón per concórrer el 2019.

Junts o separats

Fa tres anys Podem i IU es van presentar per separat a les eleccions autonòmiques i només han concorregut junts a les eleccions del 26-J en les quals com a coalició, van perdre un milió de votants respecte a les del 20-D.van perdre un milió de votants Ha plogut des d'aleshores, però les anàlisis sobre què va provocar l'espantada segueixen sent divergents. Alguns dirigents podemistes mantenen que IU els va frenar llavors i ho seguirà fent, de manera que juguen amb la idea d'anar per separat en alguns territoris.

Des de la federació d'esquerres, s'hi neguen. Insisteixen que abans del pacte dels botellines entre Pablo Iglesias i Alberto Garzón, Podem ja havia perdut 750.000 electors, de manera que rebutgen ser la causa de la fuga i segueixen apostant per la coalició.

Ara bé, IU exigeix renegociar els termes de l'acordIU exigeix renegociar amb Podem abans de Setmana Santa. Considera que la marca morada és un llast i exigeixen més visibilitat. L'entorn de Garzón no només demana més presència al Congrés, sinó que també reivindiquen llocs de sortida en determinats territoris on consideren que tenen candidats amb méspunchque els podemistes. No tots a IU defensen aquesta visió. Una part dels dirigents de la federació d'esquerres sosté que el menys important ara és lluitar per un nom o una essència.

Notícies relacionades

Iglesias ha promès generositat en les negociacions de l'acord amb IU, però també ha advertit als seus interlocutors que la situació de Podem no és tan negativa com li pretenen dibuixar. Aferrat a l'últim CIS, el cap podemista sosté que el seu partit aguanta l'envit i que en el pitjor context possible, amb la crisi catalana encara cremant, el seu electorat no s'enfonsa, com vaticinaven alguns sondejos.

Si és una lectura complaent per pura estratègia negociadora o una convicció real ja és una qüestió oberta a interpretacions.