AL GENER

Més de 400 instituts dels EUA debatran sobre la independència de Catalunya

El tema ha sigut escollit per al clàssic concurs de discursos i debats que té lloc en escoles del país

debateusa

debateusa

2
Es llegeix en minuts

La independència de Catalunya serà al gener tema de debat en el tradicional concurs de discursos i debats que fan instituts dels EUA. Un total de 1.502 estudiants de 407 centres escolars dels EUA debatran sobre el procés després d'una votació en què el 57% de les escoles participants i el 64% dels alumnes han triat aquest topic, dins de l'àrea d'assumptes relacionats amb Europa, com a tema a preparar. La tesi que els uns i els altres hauran de defensar o rebatre, segons el que li toqui a cada participant, és 'Espanya hauria de concedir la independència a Catalunya'.

 

Els organitzadors de l'esdeveniment Speech and debat, l'organització National Debat & Speech Association, encara no han assignat als participants la postura que hauran de defensar: si argumentar a favor (aff o pro en abreviatura anglesa) que el Govern espanyol concedeixi a Catalunya la independència o en contra (neg o con, en anglès) d'aquesta possibilitat. Això es decideix mitjançant un sorteig.

¿Millor a favor o en contra?

Els participants estan inquiets per si els toca una postura o una altra segons s'aprecia a la xarxa social Reddit, on alguns apunten que els sembla més senzill argumentar en contra que Espanya concedeixi la independència que fer-ho a favor. "És un tema interessant, però no hi ha molts arguments a favor", comenta un usuari. "Tens raó, que et toqui l'opció pro (a favor) és un rotllo", diu un altre. "¿Algú té bons arguments a favor?", pregunta un tercer. "El fantasma del passat colonial", contesta un altre. "L'opció con té molts arguments", considera un altre jove.

Però també n'hi ha que, al contrari, no veuen arguments per defensar el no. Així ho ha explicat la professora catalana Cristina Riera, que fa classes en una escola de Los Gatos (Califòrnia), i que explicava a Catalunya Ràdio que els seus alumnes "no veuen com es pot argumentar en contra". "No tenen idees preconcebudes i veuen una societat democràtica que vol una cosa (la independència) i una altra que els vol oprimir. ¿Com es pot defensar això, es pregunten? És indefensable".

El tema ha obligat aquests joves a bussejar en el conflicte català i a Reddit alguns han comentat possibles arguments o qüestions que serveixin per recolzar una o postura o l'altra.  Els impostos que Catalunya paga a l'Estat, la sortida de Catalunya de la Unió Europea, l'estabilitat de l'economia espanyola, el risc de balcanització i fins i tot una potencial guerra civil o el cas de la mateixa independència dels EUA són alguns dels elements que apunten els nois.

També s'han enredat, com a bons aspirants a professionals del debat, en si la tesi versa sobre el que Espanya hauria de fer o el que seria bo per a l'interès d'Espanya. "¿El debat ha de ser específicament des del punt de vista d'Espanya?", es pregunta un. "Espanya és l'actor. La pregunta no és si Catalunya s'hauria d'independitzar. Pregunta si Espanya hauria de concedir la independència. La resolució no pregunta si la independència de Catalunya és en interès d'Espanya", li contesta un company. Un tercer intervé per apuntar que se sobreentén que el que hauria de fer Espanya no és una cosa que vagi en contra dels seus interessos, i un quart diu: "La resolució pregunta què és el correcte, el que hauria de fer Espanya, no el que Espanya vol fer".

Notícies relacionades

Serà interessant veure com aquests joves nord-americans finalment apuntalen les tesis a favor o en contra. Serà al gener.