LLIBERTAT CONDICIONAL

Naim Darrechi i el ‘politainment’

Hem arribat a la societat de l’espectacle que va predir Guy Debord fa 50 anys.

3
Es llegeix en minuts
Naim Darrechi i el ‘politainment’

Instagram

El 2005, un tabloide britànic publicava fotografies de Kate Moss esnifant cocaïna. Diverses marques van trencar immediatament els seus acords milionaris amb ella. Se suposava que la seva carrera estava acabada. Però, en la setmana de la moda de Paris, Alexander McQueen es va presentar amb una samarreta en què es llegia «We love you, Kate». No només Moss va renéixer de les seves cendres, sinó que va acabar cobrant més que abans.

Kate i les campanyes provocatives d’Olivero Toscani per a Benetton van suposar el principi de les modernes estratègies publicitàries d’impacte.

Aquesta setmana, una sèrie de vídeos gravats per una càmera de seguretat instal·lada a la seva llar han mostrat el DJ brasiler Iverson de Souza colpejant la seva exdona en diferents moments de la seva relació. Fins i tot quan ella porta el seu nadó en braços. El ‘dj’ ha augmentat els seus seguidors a Instagram, que el defensen fervorosament

Rocío Flores va saltar a la fama al participar en el ‘reality’ ‘Supervivientes’. En directe, el presentador del programa li va preguntar que si es penedia d’alguna cosa respecte a la seva mare. Rocío va dir que no, que de res. Quan la sentència de l’agressió a Rocío Carrasco es va fer pública (deixem al marge la qüestió de si és lícit o no treure a la llum la sentència de qui llavors era menor d’edat, però recordem que va ser el seu pare el que va posar els periodistes sobre la pista), ella es va negar a dir que ho sentia o que se’n penedia. Els seus seguidors s’han disparat i ara guanya entre tres mil i quatre mil euros per cada vegada que esmenta una marca en una foto penjada en el seu perfil d’Instagram.

El ‘tiktoker’ Naim Darrechi va relatar en públic que ejaculava dins de les seves parelles sexuals perquè el molesta utilitzar preservatiu, i que, perquè elles li permetessin fer-ho, els mentia i els deia que era estèril. La polèmica va ser tan potent que fins i tot la ministra d’Igualtat li va dedicar un tuit en què amenaçava de portar-lo a fiscalia. Naim ha guanyat 500.000 seguidors en tres dies.

La ministra no va comentar cap altra notícia que va sortir a la llum el mateix dia: un home de 46 anys, que havia sigut condemnat per reiterats tocaments a la seva neboda d’11, no ingressarà a la presó perquè s’ha compromès a seguir un curs d’educació sexual. Es veu que a la seva edat el tipus no sabia que a les nenes no se les toca.

¿Per què no va comentar la ministra aquesta notícia i sí la de Naim? Doncs perquè la ministra sap el que és la publicitat d’impacte. Naim té més de 27 milions de seguidors, la nena de Mallorca és anònima. En només unes hores, el tuit de la ministra sobre Naim ha arribat a centenars de milers de persones que s’han llançat a comentar-lo a través de les xarxes socials, cosa que fa que s’estigui parlant d’ella contínuament. La ministra sap que la polèmica crida l’atenció i genera notorietat.

Notícies relacionades

I, així, la ministra no ha de parlar del ‘tarifazo’ de la llum, d’aquella reforma laboral que el seu partit s’havia compromès a derogar i no ha derogat, de la quota d’autònoms més alta d’Europa al país amb els sous més baixos, o de la llei mordassa que ens pretén colar com a ‘llei trans’.

La ministra entén que ja hem arribat a la societat de l’espectacle que havia predit tan encertadament Guy Debord fa més de 50 anys. Que el discurs polític ha canviat i ha donat lloc al que es coneix com a ‘politainment’: la política com a entreteniment.