Sostenibilitat

Generant valor social i mediambiental

La consciència de la importància de la responsabilitat social corporativa no para de créixer, i cada vegada hi ha més clients que prenen les seves decisions de consum considerant l’impacte en la societat i entorn

3
Es llegeix en minuts
Generant valor social i mediambiental

Aquest article tracta del valor que genera una organització. Fins fa pocs anys es creia que l’únic valor que importa és l’econòmic, ja que el pensament predominant era que els destinataris exclusius del valor generat per les empreses eren els accionistes i que no importaven altres temes, com la responsabilitat social. El 1970, per exemple, Milton Friedman, que uns anys després rebria el Premi Nobel d’Economia, va afirmar que «l’única responsabilitat de l’empresa cap a la societat és guanyar diners». Per sort, avui dia, aquesta visió està cada vegada més qüestionada. La consciència de la importància de la responsabilitat social corporativa no para de créixer, i cada vegada hi ha més clients que prenen les seves decisions de consum considerant l’actuació social i l’impacte en el medi ambient. Això s’ha fet molt més evident arran de la crisi de la Covid. Inclusivament hi ha clients que prefereixen pagar una mica més pels productes de les empreses si aquestes fan una bona tasca social i mediambiental. En aquesta línia, avui moltes organitzacions tenen com a gran objectiu maximitzar el valor que generen per al conjunt de les seves parts interessades, que inclouen accionistes, treballadors i també clients, la societat i el medi ambient. D’aquesta forma, s’ha ampliat el contingut del valor, que ja no és només l’econòmic, com pot ser el dividend dels accionistes, els salaris pagats o les compres fetes a altres empreses. Ara també incorpora el valor social i el valor mediambiental. El valor social mesura els impactes relacionats amb els clients i treballadors en temes com estalvi de temps, condicions laborals, accidents. El valor mediambiental mesura els impactes en el medi ambient en temes com emissions, consum d’energia, deixalles o sorolls, per posar alguns exemples.

Arran d’aquesta temàtica és oportú l’informe presentat aquesta setmana per TMB, fet amb Erola Palau, investigadora de l’Observatori de Sostenibilitat de la UPF Barcelona School of Management. L’informe mostra que el valor econòmic, social i mediambiental generat per TMB el 2019 va ascendir a 2.395 milions d’euros. És un import molt rellevant, tenint en compte que les aportacions de les Administracions a TMB el 2019 van ascendir a 368 milions d’euros. Per tant, cada euro que les administracions aporten als viatgers de TMB genera un retorn de 6,5 euros.

A l’informe es descriu com s’ha quantificat el valor total. En primer lloc, tenim 1.689 milions que són l’impacte econòmic de la riquesa generada per TMB, a través de les seves adquisicions a altres empreses i de la despesa que fan els treballadors de la companyia. 

Notícies relacionades

En segon lloc, tenim el valor social i mediambiental, que va ascendir a 706 milions d’euros. Per calcular-lo s’han estimat diversos costos que s’haurien produït si TMB no hagués ofert els seus serveis de transport. Aquest mètode calcula els costos socials i mediambientals que es produeixen en una organització i els compara amb els que s’haurien produït si no existís aquesta organització. Per exemple, en una empresa pública de transports es calculen els costos de congestió de trànsit, temps de desplaçaments, accidents, consum d’energia, soroll, contaminació atmosfèrica, etc. en el supòsit que l’empresa existeixi i en el cas que no. El valor social i mediambiental és la diferència entre els dos costos

Atès que el planeta està en risc, és molt important fer aquests càlculs si volem millorar l’actuació social i mediambiental d’una organització. No oblidem que el que no es mesura no existeix. Per tant, aquesta informació pot ajudar una organització a gestionar millor la seva dimensió social i mediambiental i, així, tenir avantatges competitius que no només es basen en preu, tecnologia, termini d’entrega o qualitat, sinó també en una bona responsabilitat social corporativa. Com va dir William Thomson Kelvin, físic i matemàtic britànic (1824–1907): «El que no es mesura, no es pot millorar. I el que no es millora, sempre es degrada». En definitiva, si no mesurem els temes socials i mediambientals es continuaran degradant.