Les noves creacions

L’altre audiovisual

¿Quin circuit han de seguir els projectes independents per no ser arrossegats per les dinàmiques del present i perdre’s en la immensitat?

3
Es llegeix en minuts
L’altre audiovisual

Un altre audiovisual és possible el 2021. Hi ha proves. Però no està clar ni l’espai que ocupa, ni el que hauria d’ocupar, ni les seves possibilitats de continuïtat i subsistència. Seria injust que el festival dels continguts domesticats en què vivim eclipsés l’existència d’almenys dos projectes independents i autoproduïts molt interessants. Un és la sèrie distòpica d’animació ‘Animal Hustling’, produïda per El Bloque. L’altra, el podcast de ciència-ficció ’Biotopía’, creat per Manuel Bartual. Són propostes molt diferents, fins i tot connectades per la seva exploració del present a través de la creació (o suposició) d’universos alternatius.

El Bloque, «un espai periodístic de divulgació i entreteniment de referència de la música urbana en espanyol», va començar ja fa tres anys com un programa emès a Youtube. La importància d’aquest espai, gestat per un col·lectiu de periodistes i creadors de diferents disciplines, donaria peu a un altre article. De fet, ja ha donat peu a diversos reportatges que reconeixen la importància d’una proposta molt influent i de vegades imitada amb bastanta barra. Però, a efectes d’aquesta columna, m’interessava posar el focus en una de les seves estimulants aventures paral·leles, ‘Animal Hustling’, una sèrie d’animació oferta com a contingut gratuït a Youtube. I m’interessava perquè, avui dia, l’existència d’una proposta tan a contracorrent i, per paradoxal que resulti, tan connectada a la realitat és una notícia feliç.

És probable que si la proposta vingués d’un altre país (i apadrinada) les visualitzacions d’‘Animal Hustling’ s’haguessin disparat. La sèrie no té un perfil ‘mainstream’, amb la qual cosa tampoc hauria generat ni centenars d’articles ni milers de tuits, però se’n parlaria més. Animats per Marta Altieri i Diego Navarro, amb banda sonora d’One Path i escrits per la còmica i cineasta Lorena Iglesias, els cinc capítols de la sèrie (de menys de cinc minuts), que remet a les propostes més experimentals del canal de televisió nord-americana Adult Swim, són un reguitzell d’idees i una estampida de connexions amb el present, en tots els sentits. ‘Animal Hustling’ és audiovisual en el seu sentit més ampli (creua i perverteix els llenguatges del cine, la televisió, el videojoc i internet), reprodueix la banda sonora de l’actualitat (de la música urbana –corpus d’El Bloque– al soroll mediàtic, els sons tecnològics i el lament quotidià) i descriu des de l’estranyesa la incertesa, les preocupacions i l’absurditat del present

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Notícies relacionades

‘Biotopía’, la proposta de Bartual, és un podcast de ficció al voltant d’un centre d’investigació i desenvolupament tecnològic avançat. És una ficció sonora (a l’espera de la segona temporada, la primera està disponible gratis a diversos agregadors d’àudio), i és probable que Bartual l’entengui en aquest format i no la imagini com un videopodcast. Però, per la seva generosa aportació d’idees, no puc evitar imaginar-li un futur visual. Val la pena passar-se tant per ‘Animal Hustling’ com per ‘Biotopía’, i el passeig convida a preguntar-se diverses coses. Una, el lloc que ocupen aquí aquestes propostes a l’actual mapa visual i sonor: ¿És possible avui ser alhora independent i visible? En format podcast potser sí; en d’altres no està tan clar. Una altra, els espais que haurien de conquistar: ¿Quin circuit han de seguir aquest tipus de projectes per no ser arrossegats per les dinàmiques del present i perdre’s en la immensitat? I una tercera, ¿per què aquí és tan difícil que les plataformes absorbeixin i produeixin coses així, en què moltes vegades hi ha una concentració escandalosa de talent?

Desconec si els creadors d’‘Animal Hustling’ o ‘Biotopía’ entenen les seves propostes des d’un espai que no sigui la independència; però, tal com estan les coses, no crec que hi hagi molta gent que es dediqui avui a l’audiovisual que rebutgi una aportació econòmica (sempre que no suposi una domesticació dels seus projectes). Però, al veure que als Estats Units l’algoritme de les plataformes de vegades es despista i permet que s’hi colin propostes com ‘How to with John Wilson’ (HBO) o ‘The Midnight Gospel’ (Netflix), no puc evitar imaginar que aquí també puguin coexistir les propostes més comercials amb una nova temporada, feta amb més diners i facilitats, d’‘Animal Hustling o d’aquesta versió ampliada de ‘Biotopía’.