Nova tendència de vendes

Amb el llibre de fons guanyen els lectors

En un altre Sant Jordi «no normal», en lloc de novetats s’optarà per títols que no caduquen i per aquells d’altres anys dels quals la gent té referències

2
Es llegeix en minuts
Amb el llibre de fons guanyen els lectors

Ara mateix, hi ha centenars de llibres entrant a impremta de cara a un Sant Jordi que ja es preveu “no normal”. Una de les grans complexitats d’aquest negoci, encara més en els temps que corren, és calcular la producció. Sembla que, de moment, preval la consigna ‘val més que sobri que no que falti’: ningú no vol conformar-se a vendre’n mil quan se’n podrien haver venut dos mil; què passa, però, quan dels 2.000 que s’han imprès només en surten 300? Doncs que l’editor, bé ha tirat exemplars d’un llibre que compta que podria fer com a llibre de fons, és a dir, que no caducarà el mateix dia que passi de moda el tema que tracta o que n’acabi la promoció, o que, havent llençat un llibre amb data de caducitat, se’l menjarà amb patates, és a dir, que els acabarà trinxant.

Després de l’experiència del passat Sant Jordi, i veient com un dels fenòmens que ha dut aquesta crisi del virus ha estat que, a falta de poder fer una bona promoció de les novetats, una gran quantitat de lectors s’ha abocat a comprar llibres dels quals ja tenien certes referències, el lògic seria que el pròxim mes d’abril, l’oferta de novetats virés lleugerament cap al llibre de fons en forma de nous títols d’autors consagrats, noves traduccions, reimpressions i semblants.

Notícies relacionades

Ja es va veure el 2020 que entre els llibres més venuts hi continuaven figurant títols -'el de la muntanya', 'el de la gent normal', 'el tardor de la Smith'- que el 2019 ja havien estat al cap de les llistes; això sumat al fet que entre els títols nous que més s’havien venut hi ha 'el del Serés' i 'l’hivern de la mateixa Smith' podria indicar que el client de les llibreries ha tirat cap al (relativament) vell conegut abans que decidir-se per una nova oferta de la qual no tenia prou informació.

A mi m’agrada la idea que els llibres que venen amb la garantia de ser obra d’algú que ja té ofici o que apunta a tenir-lo encara que de moment sigui escriptor novell, siguin els més venuts. Si aquest any la cosa tirés cap aquí, els productors i distribuïdors guanyaríem el mateix, però, sobretot, serien els lectors qui guanyessin molt més.