1
Es llegeix en minuts
zentauroepp51096949 cartel publicitario del black friday que anuncia hasta un 80191127182628

zentauroepp51096949 cartel publicitario del black friday que anuncia hasta un 80191127182628 / Maria Jose Lopez

Si hi ha un dia de l’any en què pot comprovar-se la puixança del comerç ‘online’, aquest és el Black Friday, jornada de descomptes que marca l’inici de les compres nadalenques. En sentit estricte serà el pròxim divendres, tot i que moltes promocions s’han avançat. La situació de pandèmia, les restriccions a la mobilitat i el tancament d’algunes activitats han fet augmentar les compres per internet, consolidant una tendència que ja anava a l’alça abans de la Covid-19.

El petit comerç tradicional mira amb recel aquesta lluita desigual en la qual competeix amb gegants. Les seves sospites no són infundades: a la vegada que les vendes del comerç electrònic –controlat per unes quantes plataformes– pugen, baixen les del retail. En una època que moltes llars pateixen una pèrdua d’ingressos, sumat a la incertesa de com serà el Nadal, el Black Friday servirà de termòmetre del consum en el quart trimestre de l’any, vital per al comerç. Aquesta setmana i les venidores determinaran que molts negocis puguin continuar apujant la persiana el 2021. Els governs han de disposar prou ajuts per mantenir viu el teixit comercial, però el consumidor també té la paraula.