Anàlisi

'Lock' o 'knock down'? Confinar sense tombar l'economia?

El vehicle econòmic avui està aturat al garatge, però li hem de fer manteniment, ja que s'ha de poder tornar a posar en marxa

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp55460754 barcelona 17 10 2020 sociedad   terrazas i bares cerrados i 201111155606

zentauroepp55460754 barcelona 17 10 2020 sociedad terrazas i bares cerrados i 201111155606 / Manu Mitru

'Lock down' és la paraula de l’any del diccionari anglès Collins pel seu ús extensiu davant la pandèmia. I és que a molts països, des del principi, va caldre tallar curt per confrontar el virus, per la incertesa que creava el seu model de transmissió. Enmig d’un pànic general, pel no es veia transacció possible, la salut anava primer. I és que la por a la malaltia mina la confiança i aquesta és fonamental per l’economia. Ara sabem més del maleit virus: potser és temps doncs de granular, d’utilitzar el bisturí i no la destral, per optar d’una manera més acurada per una estratègia reglada de 'stop and go' -confinar i desconfinar- o apostar per un marc estable en la contenció pausada, contra l’angoixa de pensar que els nostres responsables no saben el que fan escalant i desescalant.

Atents però que el tancament no tombi l’economia, la noquegi (en anglès “knock down”). El vehicle econòmic avui està parat al garatge, però li hem de fer manteniment, ja que s’ha de poder tornar a posar en marxa. El problema és elèctric, la clau no permet engegar: cal recarregar o bateries noves. Recarregar té limitacions ja que el circuit actual té fugides. Cal, fer posta a punt i guardar gasolina, no sigui que quan tornin les connexions d’oferta i demanda saltin espurnes, el vehicle tingui ja rodes punxades i la bateria no funcioni des de la seva pròpia autoalimentació.

Necessitem salvaguardar la capacitat productiva. La demanda està adormida. Amb l’estalvi doblat i les ganes dels ciutadans de menjar el fruit ara prohibit, una nova empenta econòmica ha de sorgir: de tots els que aguantin amb les crosses “erto” i ajuts públics, i que no siguin, perquè ja abans no ho eren, zombis parasitaris. Altrament l’esperada explosió de consum filtrarà cap a bens importats i l’economia espanyola complicarà encara més la seva recuperació.EndFragment 

Notícies relacionades

Necessitem que la ignició que suposi la vacuna no tardi molt, ja que àdhuc les xapes del vehicle es deterioren amb rapidesa. El nostre no era un motor d’economia de gama alta sinó low cost. El retard pot forçar una mora majúscula, emmascarada en aquest vint-i-cinc per cent llarg d’empreses que ja avui té un deute net superior al doble del seu patrimoni, i especialment en el cas de les pimes, que són sostén de molts treballadors. Això pot tornar a obturar els mecanismes de transmissió financera, d’uns rodets bancaris que no poden agafar velocitat amb tipus d’interès tan baixos com per fer guanyar força a les entitats més enllà de les comissions bancàries.

Quan arranqui el vehicle de l’economia no haurà de ser, però, per a fer un viatge que ens retorni al punt de partida, sinó per a transitar cap a una millor economia, més sostenible amb el medi ambient i més sòlida. Per aquest objectiu, els fons europeus són el nostre gran i únic ‘plan renove’ de canvi de vehicle per abastir una economia de zero emissions, més tecnològica de motor i millors prestacions pels ocupants. Vehicles conduits pels qui més talent mostrin i major seguretat ens donin en els trajectes per arribar a bon port.