L'aprenentatge

'Learning by doing'

Els proposo, tant a l'empresa com a la universitat, la metodologia orientada a l'acció formulada pel pedagog nord-americà John Dewey

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp55392712 soc201014123344

zentauroepp55392712 soc201014123344 / Quique Garcia

Veuran, com a docent, em dedico a dos àmbits, comunicació i lideratge, els dos molt enriquidors. Avui voldria compartir amb vostès la meva reflexió d’aquests dies. 

Volent continuar, els estudiants de periodisme, situats al meu voltant en un plató de televisió, acabaven una entrevista. ¿Es mantindrà la classe? Des de l’acció, es motiven i aprenen fent. També aquesta setmana realitzem les sessions de formació de directius. Quatre hores vives d’anar amunt i avall, parlant i movent-se com ho farien davant el públic –aprenen fent– i uns somriures finals que valen un imperi. És clar que a l’abril vaig haver de fer una conferència ‘online’, pensada inicialment per a l’auditori de la UPF-BSM.  Buscant com mantenir l’atenció, li vaig imprimir el ritme d’un programa de ràdio, convidant els assistents a una autoanàlisi sobre el seu lideratge. Aprendre des de l’experiència també. 

Notícies relacionades

La pandèmia ens ha situat contra una pantalla. A la universitat, les classes magistrals davant l’ordinador es dilueixen en l’èter. Els cables funcionen bé, però ens ‘desconnectem’. La primera dificultat és la del docent, que sovint no disposa d’eines per mantenir la motivació dels seus alumnes i la seva pròpia. No es tracta només de tecnologia, sinó de pedagogia, ‘soft skills’ i comunicació: ‘reskilling’, noves competències. Ho assenyalava el professor i psicòleg Virginio Gallardo en la sessió inaugural del màster de RRHH d’UPF-BSM: el ‘reskilling’ és el repte. Les empreses han de formar els seus treballadors si no volen veure’ls suïcidats professionalment, i la gran majoria prefereixen aprendre treballant. 

Albert Einstein ho va sintetitzar: «L’aprenentatge és experiència; totes les altres coses són informació». Així que els proposo, tant a l’empresa com a la universitat, el ‘learning by doing’, la metodologia orientada a l’acció formulada pel pedagog nord-americà John Dewey. En el moment de desorientació que vivim, és important veure com podem formar millor a la universitat i a l’empresa per créixer des de l’actitud, esgarrapant la passió.