IDEES

El crim després del crim

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp52980629 mas periodico documental el caso alc sser200714114519

zentauroepp52980629 mas periodico documental el caso alc sser200714114519

Pot ser que hagi estat veient massa docusèries aquestes últimes setmanes. En filava una amb una altra, successió infinita de fets i reconstruccions, advocats amb retòrica, policies pedants i realitats esgarrifoses. Tot i sabent que eren casos reals, eren lluny de casa: després de veure ‘El caso Alcàsser’ i ‘La desaparición de Madeleine McCann’, necessito prendre’m un descans. Estic profundament avergonyida pel que he vist, terroritzada per l’ús ofensiu i prostituït dels mitjans de comunicació, i no tinc ni idea de com digerir això. 

La meva obsessió per les docusèries és conseqüència directa de la meva passió per la tasca d’investigació i l’organització narrativa dels fets. Com s’explica una història acaba per substituir la història per si mateix i observo, completament absorta, com la realitat queda en mans d’aquell que sap construir la millor rèplica de la veritat, aquell capaç d’explicar el millor conte, de la millor manera possible.

La meva obsessió per les docusèries és conseqüència de la meva passió per la tasca d’investigació i l’organització narrativa dels fets

Notícies relacionades

No és tant el «què», si no el «com», però moltes vegades el «com» acaba convertint-se en un nou «què», i canvia el joc per complet. I ens n’oblidem. Normalment les conseqüències d’aquest oblit es tradueixen en petites factures de caràcter personal, i podem permetre’ns el luxe d’escarmentar. Però hi ha els qui no es poden permetre oblidar l’esmentada lliçó, de vida i d’ofici.

Sent els mitjans de comunicació la llar d’una responsabilitat sociocultural molt concreta que ens manté sempre al caire d’un precipici de significat, els periodistes som tots penitents de la Confraria del Com. No podem oblidar mai la responsabilitat inherent de la paraula dita, l’inherent vernís de validació que ens aporta el mitjà de comunicació que ens publica, el pes de l’expectativa d’honestedat i transparència per part del públic consumidor, i la seva conseqüent exigència de trobar-se amb informació contrastada i fidedigna. Que, sisplau, no oblidem mai més que un mitjà de comunicació és molt més que una empresa, i que l’ús d’aquests com a eines de manipulació emocional al servei de les vendes, serà sempre un atac, una ofensa, i serà el crim després del crim. 

Temes:

Documentals