Revisió

Indústria de guerra

Trump invoca una llei de Defensa per forçar la General Motors a fabricar respiradors. La Seat ja hi treballa a Martorell

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp8965997 martorell 9 9 2008 factoria de la empresa seat donde se ha p190602125026

zentauroepp8965997 martorell 9 9 2008 factoria de la empresa seat donde se ha p190602125026 / JOSEP GARCIA

Parlar d’«indústria de guerra» en aquests temps no és un abús més en la utilització del llenguatge bèl·lic. L’expressió fa referència al fet objectiu que porta els Governs a posar la capacitat productiva de les seves fàbriques al servei del bé comú de garantir l’autoproveïment quan una situació bèl·lica amenaça els subministraments.

La pandèmia ha sumit els països en una guerra contra l’enemic comú del coronavirus. És una contesa en què hi ha escassetat de material sanitari a tot el món. Cal posar la indústria nacional al servei d’aquesta producció i el president dels EUA, Donald Trump, ha arribat a invocar la Llei de Producció de Defensa, una norma de 1950 que data de la guerra de Corea, per forçar la firma d’automòbils General Motors a fabricar ventiladors per als respiradors necessaris als hospitals.

A Espanya no s’ha arribat a aquest extrem, ni de bon tros. En el Govern es parla d’«indústria de guerra» però, almenys ara per ara la posada a disposició del Govern de la capacitat productiva de la indústria s’està fent sense imposicions formals, tot i que sota la coordinació –això sí– del Ministeri d’Indústria.

La indústria espanyola de l’automòbil és la segona més potent d’Europa, després de la d’Alemanya, i la novena del món i ara té les seves plantes parades per la ruptura de la cadena de subministrament.

Sense necessitat d’invocar cap llei de guerra, com ha fet Trump, Renault ja ha engegat les seves impressores 3D per fabricar mascaretes.

El mateix està fent la Seat a Martorell, on també s’està treballant amb elements per a respiradors a partir de motors d’eixugaparabrises, com explicava Xavi Pérez en un reportatge recent. Fa falta avançar, no obstant, en l’homologació de tota aquesta producció. És en aquest punt en què l’Estat pot fer la seva aportació en aquesta mena d’«indústria de guerra» facilitant arribar a l’objectiu irrenunciable de l’homologació i compliment de les exigències sanitàries i fent-se corresponsable, amb l’empresa, del desenvolupament tecnològic per evitar possibles fallades.

Notícies relacionades

Alguna cosa s’està movent. Aquest diumenge un tren AVE va transportar des de Barcelona fins a Madrid una peça provinent de Manresa necessària per al desenvolupament d’un projecte de prototip de fabricació de respiradors artificials que promouen Airbus Espanya i la Universitat Rey Juan Carlos.

I el mateix amb la fabricació de bates i mascaretes en la potent indústria tèxtil espanyola o amb el desenvolupament de gels desinfectants per les firmes químiques i d’alcohol.

Temes:

Seat Coronavirus