Dues mirades

La persuasió

L'origen de l'art és la persuasió, com un conjur. I l'artista actua com un mitjancer de la revelació

1
Es llegeix en minuts

Quan John Berger va visitar la cova de Chauvet, va escriure un article impetuós, fascinant, en el qual prova d’aproximar-se al misteri d’aquell art fet en unes condicions extremes. Com ocorre a lescovesdelPérigord, per exemple, les pintures rupestres no estan fetes en un lloc habitat pels sapiens, sinó en un refugi on descansaven elsossos. És a dir, per donar vida a aquestes pintures aquests homes esjugaven la vida.

Hi anaven per algun tipus de devoció, per una crida atàvica que no sabien formalitzar més enllà del que escriu Berger: «El que la roca els deia era que els animals –i totes les altres coses que existien– eren dins de les parets de la cova i que l’artistapodia persuadir-los perquè sortissin a la superfície». L’origen de l’artés aquesta persuasió, com un conjur. I l’artista actua com un mitjancer de la revelació. És el que he pensat al veure aquestes figures de lacova d’Indonèsia,les més antigues, segons els experts. Ha tornat aquella idea d’epifania de la natura. Com també assegurava Berger, «l’art sorgeix com un poltre que es posa a caminar tot just néixer». Una llum en la foscor, un escenari religiós, un clamor contra ladesaparició.