Editorial

Els clarobscurs de l'acord de Ryanair

Les renúncies dels treballadors fan que el cost de mantenir la base de Girona sigui dubtós

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp49393385 ryanair girona190823183725

zentauroepp49393385 ryanair girona190823183725

La companyia ‘low cost’ Ryanair ha decidit finalment mantenir la seva base d’operacions a l’aeroport Girona-Costa Brava, la primera que hi va haver al sud d’Europa i que va significar, des de l’any 2004, una revitalització enorme de la instal·lació aèria. A l’estiu i a causa, segons l’empresa, de les seves pèrdues econòmiques i del retard a rebre avions Boeing, va saltar la notícia del tancament de la base, alhora que dos més a les Illes Canàries, amb la consegüent pèrdua de llocs de treball. La bona notícia, en especial per al sector turístic gironí, és que el centre seguirà en funcionament. Aquesta circumstància no afectava els vols programats, però era evident, més enllà del conflicte laboral, que no tenir els avions dormint a Girona rebaixaria a mitjà termini el servei.

El president de la Federació d’Hostaleria ha celebrat l’acord de la companyia amb els treballadors, «perquè tots han cedit una mica», tot i que aquest és el punt feble de l’assumpte. Segons han denunciat els sindicats, la proposta de Ryanair es va produir amb un marge de decisió molt exigu i sense passar per negociacions conjuntes, sinó amb una mena de pressió individual amb notables retallades en les condicions laborals. Els treballadors que han acceptat (tant pilots com tripulants de cabina), passen de fixos a fixos discontinus (amb tres mesos d’atur i sense conservar drets adquirits com el d’antiguitat) i amb un nou contracte, a partir de l’1 de gener, que rebaixa la seva categoria laboral. En només una setmana i després d’una convocatòria urgent, van haver de decidir entre aquesta dràstica reducció o l’acomiadament. La Generalitat i altres institucions han invertit notables quantitats (uns 60 milions des del 2004) per mantenir les rutes, sense que els convenis tinguessin en compte si Girona tenia base operativa o no. Tot i així, i tenint en compte que Ryanair representa el 70% del volum de negoci de l’aeroport, haurien de sospesar la importància estratègica de l’aeroport i actuar en conseqüència perquè no tot depengués de les pràctiques prepotents de la companyia.