Editorial

Competència a l'AVE per millorar l'oferta

La desregulació serà justificada si atrau trànsit, rendibilitza la xarxa i redueixel preu dels bitllets

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp42221509 un ave190411105235

zentauroepp42221509 un ave190411105235 / Quique Garcia

El procés de desregulació del transport ferroviari a la Unió Europea, que ja va conduir a l’escissió d’Adif, gestora de les infraestructures ferroviàries, i Renfe, operadora del servei, té dues dates a l’horitzó: el 2020, quan es liberalitzarà el transport de passatgers d’alta velocitat, i el 2023, quan serà obligatori obrir també a la concurrència el transport de mitja distància i rodalia. Aquest calendari, establert el 2016, tenia per objectiu adaptar millor el transport ferroviari a les necessitats dels usuaris, i revertir la pèrdua de pes que ha tingut en les últimes dècades davant el transport aeri i en carretera.

El Consell d’Administració d’Adif va obrir aquest dimecres el servei als corredors d’alta velocitat espanyols a dos nous competidors per a Renfe, la francesa SNCF i el consorci integrat per Air Nostrum i Trenitalia. De moment, l’oferta de trajectes plantejada per Adif i els compromisos adquirits per les empreses a les quals s’han adjudicat tres paquets de serveis a partir del desembre del 2020 representa un primer benefici immediat, unincrement del 65% en la circulació de trensentre Barcelona, Madrid, Sevilla i València que hauria d’ajudar a rendibilitzar la immensa inversió feta en infraestructures en els últims anys a Espanya. I implicarà, com ja han reconegut les companyies aèries, un replantejament en la seva oferta de vols en aquests recorreguts. Afavorir la competència del tren en aquests trajectes de mitja distància és probablement una de les iniciatives amb més viabilitat a curt termini quan es planteja la racionalització del sector de l’aviació comercial per contribuir aldescens de les emissionsde gasos causants de l’escalfament global.

Els adjudicataris, tot i que han anunciat el seu propòsit d’aplicar nous formats ‘low cost’, encara hauran d’acabar d’especificar les seves propostes comercials. Els objectius de l’obertura a la competència ferroviària es veuran justificats si la concurrència i l’augment de l’oferta impliquen efectivament l’abaratimentdel servei promès.