Editorial

Claredat i convenciment contra la pol·lució

S'ha d'evitar que una desinformació sobre les noves mesures els resti recolzament ciutadà

1
Es llegeix en minuts
undefined49281101 barcelona 31 07 2019 sociedad  operaci n salida trafico mas 191002201638

undefined49281101 barcelona 31 07 2019 sociedad operaci n salida trafico mas 191002201638 / RICARD CUGAT

Afortunadament, Barcelona no ha seguit el camí de Madrid i l’oposició a mesures per racionalitzar el trànsit empreses per governs locals de tres partits diferents, com les conversions en zona de vianants, els carrils bici, la zona verda, la reducció d’aparcament lliure, la zona de baixes emissions i, fins i tot, les inicialment polèmiques ‘superilles’ han sigut assimilades progressivament. I no s’han convertit en argument efectiu de l’oposició per facilitar un relleu en el govern municipal.

Ara li arriba el torn a la prohibició d’accés als vehicles més contaminants a gran part de Barcelona i els municipis contigus. No s’hauria de trencar el consens que, tret d’excepcions oportunistes o electoralistes, ha acompanyat una política de restriccions al trànsit rodat que, amb tot, s’ha demostrat insuficient fins al moment. És necessari fer aquest nou pas no només per complir normatives europees i evitar les sancions que sobrevolen a Espanya. És imperatiu prendre mesures per defensar la salut dels ciutadans, amenaçada per una pol·lució de l’aire insostenible.

La mesura és complexa, amb nombroses excepcions i especificacions en funció de l’antiguitat i les característiques dels vehicles, dels festius i laborables i dels horaris nocturns i diürns. Les administracions han d’explicar amb claredat i defensar amb convenciment l’aplicació de la zona de baixes emissions. No pot repetir-se la confusió amb la qual es va iniciar el desplegament de les ‘superilles’ o que encara es manté sobre el funcionament de la nova xarxa ortogonal d’autobusos de Barcelona.

Però amb sancions i informació tampoc n’hi ha prou: hauran de buscar-se fórmules perquè una iniciativa que afecta sobretot els sectors de rendes baixes, als quals resulta més difícil l’adquisició d’un vehicle que compleixi la normativa, vagi acompanyada de l’oferta d’alternatives de mobilitat assequible. Especialment un transport públic de qualitat en el conjunt de l’àrea metropolitana, fet que inclou el servei amb carències més constatables, el de Rodalies.