IDEES

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp48617188 graf7886  madrid  13 06 2019   fotograf a facilitada por net190620184903

zentauroepp48617188 graf7886 madrid 13 06 2019 fotograf a facilitada por net190620184903 / Nacho Lopez Gonzalez de Aguilar

Alcàsser no està perdut en un punt indeterminat de l’Amèrica profunda. És a prop. I, per mil raons, la més horrible de les seves històries està clavada en la nostra memòria, dol i indigna com el primer dia i és impossible que caigui alguna vegada en l’oblit. La setmanapassada s’estrenava a Netflix 'El caso Alcàsser', sèrie documental sobre el terrible assassinat de tres nenes que va commocionar el país a començaments dels 90.

La vivència del ‘true crime’ varia quan el que explica t’afecta de veritat 

Notícies relacionades

No pretenc fer una crítica d’una sèrie que, ara mateix, tot just acabar-la, valoro per diverses raons però em genera molts dubtes i conflictes. Però em venia de gust compartir una impressió que em va acompanyar durant la (per a mi duríssima) experiència del visionament. Va ser descobrir com canvien les coses, com varia la vivència del 'true crime' (gènere literari, radiofònic, cinematogràfic i televisiu de moda aquesta dècada i sobre la reconstrucció documental de crims reals), quan el que t’estan explicant t’afecta de veritat, no t’és aliè i, molt important, no pertany a una realitat (amb els seus escenaris i els seus personatges) que tradicionalment has observat des de la distància i, sovint, sota el filtre de la ficció.

És cert que Elías León, director de la sèrie, i el seu equip fugen del 'look' estandarditzat i de les decisions més obscenes del 'true crime' de moda (intromissió indiscriminada en els fets, sensacionalisme manipulat, ús tendenciós de recursos de ficció). Però, tot i així, per la proximitat del cas que reconstrueix, per a mi ha sigut impossible acostar-me a 'El caso Alcàsser' sense sentir-me alerta i perplexa, sense qüestionar-me decisions que he comprat sense problemes (o directament ni he detectat) en sèries similars sobre crims aliens i llunyans. És curiós com el reconeixement del relat (i la implicació emocional) altera, fins i tot desactiva, l’experiència del 'true crime'. A mi em torna desconfiada, preguntaire i exigent. El gènere de moda, un dels 'hits’ de les plataformes, perd de cop la seva condició d’entreteniment (macabre, però entreteniment al cap i a la fi) i es converteix en una cosa impossible d’afrontar sense que es es disparin els dubtes i les alarmes.

Temes:

Sèries