IDEES

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp42389491 barcelona   04 03 2018   barcelona   una grua retira la esta190304202222

zentauroepp42389491 barcelona 04 03 2018 barcelona una grua retira la esta190304202222 / JORDI COTRINA

Güell, López, Sackler ... L’associació no és casual. Als Estats Units hi ha sorolloses protestes contra els Sackler, reis de la mortífera codeïna, que es blanquegen amb donacions a l’art. Aquí, tothom passa per alt els orígens esclavistes de les fortunes que van emparar els dos genis de finals del XIX que són la clau de l’èxit del ressorgir de la cultura a Catalunya: Antoni Gaudí, protegit per Eusebi Güell i  Jacint Verdaguer pels López.

Les fortunes que van emparar els dos genis de finals del segle XIX, Antoni Gaudí i Jacint Verdaguer, van tenir orígens esclavistes

L’asturià Antonio López va arribar a Cuba com a fugitiu i va transitar de pària a home més ric d’Espanya, i en conseqüència marquès de Comillas, gràcies a una molt sagaç gestió de la fortuna del seu ric sogre, que es deia Bru. Com els propietaris de tantes fortunes pastades a Cuba amb sang negra i animeta immaculada, l’hisendat Bru va repatriar família i capital. Els Güell també van passar d’esclavistes cubans a industrials catalans i van obtenir títols borbònics de peatge. No importa que els patriarques de l’una i de l’altra família es comptin, en el panorama europeu, entre els últims antiabolicionistes, partidaris de l’esclavitud quan el món ja n'havia condemnat l'horror.

Notícies relacionades

No deu ser cap casualitat que les dues famílies entronquessin negocis i gens i la filla de López es casés amb el jove Eusebi Güell. En fi, tampoc era designi angelical que Antonio López, i més encara el seu fill Claudio, es convertissin en els protectors del poeta català més famós i estimat del seu temps, mossèn Cinto Verdaguer; ni que Eusebi Güell s’entusiasmés, amb semblant furor de mecenatge sense límits, per Antoni Gaudí. El blanqueig cultural va començar abans de Mecenes; la ignorància voluntària amb Virgili.

En descàrrec dels dos genis catalans, cal dir que tots dos van acabar, a diferència de Virgili, per renunciar als seus protectors, abraçar la pobresa absoluta i encomanar-se a la misericòrdia divina. A veure si els imiten els artistes i gestors del Guggenheim protegits pels Sackler.

Temes:

Antoni Gaudí