EDITORIAL

L'adeu d'Uber i Cabify

Amb la marxa dels VTC Barcelona queda una mica fora dels mapes del segle XXI

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp46779363 a woman walks past empty parking spots for ride hailing serv190131155932

zentauroepp46779363 a woman walks past empty parking spots for ride hailing serv190131155932 / ALBERT GEA

Les administracions van cedir la setmana passada a la pressió dels taxistes que ocupaven la Gran Via de Barcelona. El decret de la Generalitat aprovat dimartsdecret de la Generalitat aprovat dimarts estableix un temps mínim de 15 minuts per contractar el servei dels vehiclesd’Uber Cabify, que actuen amb llicències VTC. Un límit quel’Àrea Metropolitana de Barcelona podrà ampliar, ja ha dit que ho farà, a 60 minuts. Ara, aquesta regulació ha provocatl’anunci d’Uber i Cabify que deixen d’operar a Barcelona. No és una bona notícia, primer per als centenars de conductors que perdran la seva feina. Segon, per alsusuaris d’aquest servei alternatiu al taxi. I en última instància, per a la marca d’una ciutat que competeix al mercat turístic global en què perd un atribut, no substancial però important. Barcelona queda una mica fora dels mapes del segle XXI.

Les reaccions a l’anunci d’aquestes companyies han estat carregades de cinisme. La Generalitat i l’ajuntament  s’han mostrats sorpresos, quan sabien perfectament el que estaven fent en l’última setmana. Poden estar ofesos, però sabien què es jugaven.L’oposició critica avui per les conseqüències del que va exigir ahir. Els que clamaven per què els taxis sortissin de la capital ara lamenten la marxa dels que han expulsat per cessar les hostilitats. 

En el que tothom coincideix és en assenyalar que els acords per acabar amb la vaga del taxi eren poc més que un arranjament. Difícilment el contingut del decret de la Generalitat passaria un tribunal europeu. Per això, les firmes de VTC anuncien que se’n van, a territoris o àmbits menys hostils, però saben que acabaran tornant quan guanyin als tribunals. El problema és que hàgim sigut incapaços de trobar un solució per a tothom. Els taxistes tenen raó quan diuen que els VTC els canvien les condicions de la seva concessió. Per a ells, l’única solució és eliminar aquesta concurrència. Es necessita temps i paciència per explicar-los que això no funciona així. El que cal canviar precisament són les condicions d’aquestes concessions i exigir indemnitzacions per l’alteració als qui han pagat un alt preu per unes llicències que ara donen menys rendibilitat. Per arribar a aquest punt, que hauria d’anar acompanyat de més exigència als VTC en la mesura que s’equiparessin al servei de taxi, cal alimentar prèviament una negociació que no ha existit