Projecte polèmic

El tramvia és una altra 'pijada'

El debat sobre el projecte s'ha convertit en una bandera partidista disfressada d'ideologia progre. Si no hi estàs a favor, et declaren enemic del transport públic

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp39075958 barcelona proyecto tranvia  tranvia diagonal alternativa 1 f190118181131

zentauroepp39075958 barcelona proyecto tranvia tranvia diagonal alternativa 1 f190118181131

No sempre l’intuïtiu, el que sembla de sentit comú, és el més raonable. És el cas del tramvia per la Diagonal que sobre el paper és una idea senzilla i bonica. Em compto entre els qui el 2010 va anar a votar en la consulta a favor de la reforma que proposava el llavors alcalde Jordi Hereu. Al seu dia em va semblar lògic l’argument d’unir els dos tramvies d’entrada a Barcelona, entre les places de les Glòries i Francesc Macià, en línia recta per aquest tram de 3,8 km. Ha passat gairebé una dècada i totes les temptatives per dur-ho a terme han fracassat. Ada Colau va prometre el 2015 que si guanyava, en pocs mesos licitaria les obres. No ha pogut per falta de consens polític, bàsicament perquè ERC no ha volgut regalar-li aquesta guinda, però també perquè a nivell tècnic i pressupostari el projecte té molts clarobscurs.

Notícies relacionades

Perquè la inversió en el tramvia sortís a compte hauria de garantir-se una velocitat real major a la de l’autobús. I sobre això hi ha enormes dubtes perquè la Diagonal en aquest tram absorbeix una alta densitat de trànsit, amb més de 30 carrers afectats, alguns particularment claus per a la mobilitat a tota la ciutat, com Balmes, Muntaner o Aragó, i complexes interseccions, com els passejos de Sant Joan o de Gràcia. Si es dona prioritat al tramvia als semàfors per assegurar una velocitat mitjana de 17 km/h, el resultat pot ser el col·lapse circulatori i més contaminació. Ens gastaríem 180 milions en remodelar una altra vegada la Diagonal per a res, tenint a mà l’alternativa del bus elèctric, que Colau no ha volgut posar en marxa.

El debat sobre el tramvia s’ha convertit en una bandera partidista disfressada d’ideologia progre. Si no hi estàs a favor, et declaren enemic del transport públic. És una altra ‘pijada’, com els 300 milions enterrats a l’innecessari túnel de les Glòries. Es parla també de rescatar la concessió dels tramvies perquè a llarg termini el benefici de la Diagonal se l’emportaria una empresa privada. D’acord, però ara ens costaria una altra milionada. Els recursos són limitats i les inversions en els barris han de ser prioritàries.