Anar al contingut

IDEES

Cinc hores al cinema

Cinc hores al cinema

Jordi Puntí

Feia molt temps –anys, potser– que una pel·lícula no provocava tant interès públic com 'Roma', d’Alfonso Cuarón Discussions als dinars de Nadal, als bars, en les xarxes socials. La pel·lícula té el sentimentalisme just de les històries familiars i és el retrat d’una classe social privilegiada que troba el contrapunt dramàtic -és a dir, vital- en Cleo, la minyona i mainadera que és l’autèntica protagonista de la història. Entre les opinions sobre 'Roma' dominen els elogis, però també hi ha veus discrepants. Hi ha qui troba, per exemple, que la presència de Cleo està mal resolta: més enllà del retrat preciós dins del conjunt, no arribem a conèixer com és ella en realitat, ni què pensa. (És clar que, en el fons, aquest contrast entre la família i la noia que “és com de la família” forma part de l’equívoc que Cuarón vol retratar, amb la seva dimensió moral implícita.)

Després de l’èxit de 'Roma', i seguint l’estratègia a l'inrevés, algunes sèries i minisèries d’èxit, sobretot les que tenen un director amb una mirada cinematogràfica, podrien projectar-se als cines com una marató

És molt probable que aquest interès general del film –un fet que abans, quan tothom anava al cinema, era molt més habitual– es produeixi ara per un fet excepcional: que 'Roma' s'hagi estrenat al mateix temps als cines i a la plataforma Netflix, que n'és la productora. El boca-orella, doncs, funciona en les dues direccions, i de sobte la paradoxa és que aquesta doble estrena fins i tot pot ser un bon negoci per a les sales de cinema –com a mínim en aquest cas, en què la bellesa tècnica del film llueix més en una pantalla grossa.

Algunes sales de cinema assagen idees per vendre més entrades sense plegar-se a les imposicions de Hollywood, sobretot els dies laborables. Així, propostes com els documentals d’art, sobre artistes com HockneyMatisse o Renoir, han trobat un públic fidel, igual que les sessions de teatre i ballet en directe des de Londres o Sant Petersburg. En aquesta línia, l’estratègia de 'Roma' potser podria aplicar-se a l'inrevés. Algunes telesèries i minisèries d’èxit, sobretot les que tenen al darrere un director amb una mirada cinematogràfica, podrien projectar-se als cines com una marató. ¿Per què no? Anys enrere la gent s’empassava un programa doble amb, per exemple, 'Jesucrist Superstar' i 'Chinatown'. Cinc hores passen volant.