Editorial

El cotxe es prepara per al futur

L'anunci del final de vehicles de combustió esperonarà la transició a la mobilitat sostenible, però exigirà incentius econòmics i d'infraestructures

1
Es llegeix en minuts
4

4 / JORDI COTRINA

La mobilitat és un delsreptes  més importants de les ciutats del segle XXI. No només per l’aspecte mediambiental, sinó per oferir solucions a les noves necessitats dels ciutadans. El cotxe ha de compartir cada vegada més espai amb vehicles més ecològics, més lleugers i en ocasions més barats. L’impuls dels carrils bicis, l’auge dels patinets i la creació de zones de zero emissions responen a una filosofia del transport sostenible que difícilment hagués prosperat fa una dècada.

Davant d’aquest canvi revolucionari, la indústria de l’automoció ha sabut adaptar-se amb una oferta de cotxes híbrids o elèctrics que ja no és testimonial, sinó prou àmplia com per cobrir les exigències d’una varietat de conductors. L’anunci del Govern que prohibirà la venda de cotxes de gasolina i dièsel per al 2040 esperonarà aquesta necessària transició, però perquè sigui un èxit, caldrà multiplicar els incentius als conductors, econòmics i d’infraestructures.

De forma paral·lela, també canvia l’adquisició de vehicles. La compra perd terreny davant del rènting (lloguer per anys) o el 'carsharing' (lloguer per hores), en part per raons econòmiques, però també per un concepte de consum ecològic en el qual tenir un objecte no és imprescindible per disfrutar-lo.

La indústria de l’automoció està invertint en fórmules innovadores per ser considerada una aliada -i no enemiga- en la lluita per un món més sostenible. Amb polítiques que l’acompanyin és possible aconseguir-ho.