Editorial

Addicció publicitada i patrocinada

El Govern prepara un reial decret que freni l'expansió de les apostes 'online' i protegeixi els menors

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp46196210 apuestas181209170150

zentauroepp46196210 apuestas181209170150 / ALVARO MONGE

Neymar, Cristiano, Sobera i Coronado saluden des de la pantalla. L’experiència és atractiva, extraordinàriament senzilla, immediata... addictiva. Les apostes ‘online’ galopen sense fre. Ja no són només un risc, sinó una realitat alarmant, especialment per als més joves. Els resultats dels més diversos estudis són demolidors. Només en apostes esportives, el nombre de jugadors ha augmentat el 2018 el 30% respecte a l’any passat. 800.000 persones s’hi connecten cada mes. S’han convertit en la primera activitat del joc ‘online’ després del casino i el pòquer. La presència dels seus anuncis és omnipresent. En tanques als estadis, en els programes esportius de ràdio, televisions i webs. A excepció de la Reial Societat, la Lliga de Futbol Professional i tots els clubs de Primera Divisió espanyola tenen acords amb alguna empresa d’apostes. El perfil mitjà del jugador és un home d’entre 26 i 35 anys, de nivell social mig alt o baix. Però, sens dubte, el rostre més inquietant és el dels joves. 

El 14% dels joves d’entre 16 i 17 anys aposta ‘online’. Un de cada tres apostadors menors té menys de 15 anys. Passen una mitjana de dos o tres hores al dia a internet. Estan exposats a una publicitat que vincula les apostes a la diversió i també als diners fàcils, amb missatges de microcrèdits ràpids. Des d’Instagram, a través de nombroses ‘apps’, els seus ídols esportius els animen a llançar-se a l’aventura. Burlar-se de la llei que els impedeix jugar per la seva condició de menors és extraordinàriament fàcil. Tot això unit a la impulsivitat de l’adolescent, la pressió del grup i el poc control de l’ús del mòbil per part dels pares conformen una situació d’alt risc per desenvolupar conductes patològiques. 

El Govern està ultimant un reial decret que freni l’expansió de les apostes esportives ‘online’ i en reguli la publicitat de forma similar al que es fa amb el tabac, protegint especialment els menors. Nombrosos experts coincideixen que el joc s’està convertint en l’addicció més important del segle XXI. La iniciativa de l’Executiu és benvinguda davant de la gravetat del problema, però per combatre’l és necessari apel·lar a la responsabilitat de les empreses de joc i animar els pares a tenir un control més gran de l’ús que els fills menors fan dels mòbils.