Editorial

L'accident de Vacarisses

Ens hem de preguntar si el despreniment es va deure únicament a la pluja o també a la mala gestió ferroviària

1
Es llegeix en minuts
whatsapp-image-2018-11-20-at-092324

whatsapp-image-2018-11-20-at-092324

La pregunta que ens formulem després del desgraciat accident en la línia R-4, entre Manresa i Sant Vicenç de Calders, a l’altura de Vacarisses, és si el despreniment del talús es va deure únicament al continuat episodi de pluges dels últims dies o si també s’ha d’atribuir a la mala gestió ferroviària en un tram que ja va patir unes circumstàncies semblants el 2009 i el 2011. Mentre el gestor d’infraestructures Adif es defensa amb les inversions efectuades al llarg dels últims anys i, en concret, amb la revisió duta a terme el dia abans del descarrilament, les imatges gravades diumenge per un maquinista a la mateixa zona i altres testimonis diversos adverteixen del notori deteriorament de la línia.

El Col·legi de Geòlegs, al capdavant de l’Observatori GeoRisc, creat el 2017, proposa un inventari dels riscos geològics a tot Catalunya amb la idea de definir un mapa d’advertències, una empresa en la qual no participen ni Renfe ni Adif. Segons els experts, la pluja pot ser “un detonador” de la situació, però el risc és visible i no es dona de manera sorprenent, sinó que respon a una evolució que pot preveure’s i monitorar-se. S’hauran d’exigir responsabilitats, després d’una investigació a fons en què les diferents administracions implicades hauran d’aplicar-se per assegurar al màxim la seguretat del trànsit ferroviari, especialment en els punts negres. És una mesura urgent que no pot dilatar-se per més temps.