Anar al contingut

Anàlisi

Rosalía, luxe esportiu

BRIDGET BENNETT

Rosalía, luxe esportiu

Lucía Lijtmaer

El seu èxit meteòric i galàctic ha obligat a assenyalar una clara ascensió a l'olimp de les marques

Ho deixarem clar: no existeixen les dives de perfil baix. ¿Qui coneix una estrella, una veritable estrella, una de les gresoles, rutilant i que hagi creat estil a base de vestits grisos? Absolutament ningú.

Gwyneth Paltrow, em podran dir alguns. I des d’aquí respondrem: això no és cert. Gwyneth va començar la seva carrera d’actriu amb colors pedra, beixos apagats i tristos tons teules; però, ¿què es va posar per guanyar un Oscar? Ni més ni menys que un vestit rosa xiclet de setí, arrapat al cos, per poder brillar.

El mateix rosa xiclet va utilitzar l’altra nit Rosalía, diva transnacional, flamenca universal, dona que en el seu ascens meteòric i galàctic ja no necessita cognom, com les grans: BarbraBeyoncéMadonna o Liza no n’han necessitat més, i ella tampoc. Totes, a més, han creat un estil propi a base d’estilistes i, sobretot, dissenyadors fidels que han sabut retratar el 'zeigeist' de la dècada.

Reivindicació de la reina ‘choni’ obrera

Com tota bona divinitat, Rosalía aspira a la universalitat: ha de ser singular, però col·lectiva, única però massiva, inconfusible però aspiracional. Per això, Rosalía ha de ser el seu producte, però transcendir-lo. Així, si la seva música porta el segell d’El Guincho i a ella mateixa, el disseny visual del seu disc està extremadament pensat de la mà de Filip Custic, amb textures gelificants, Frida Kahlos ambigües i oníriques, pròpies d’un surrealisme contemporani i digital.

El seu estil també s’estén com les potes d’una aranya per incloure cada aspecte barroc i manierista de la imatge contemporània. Rosalía ho pot contenir tot: és drapaire i flamenca, és jove i atemporal, és catalana i de barri. Això implica una elecció molt cuidada dels estilismes dels ja famosos videoclips, filmats per Canada, que contraposen imatges tradicionals i costumistes -toros, portants, polígons-, i que exigeixen del seu vestuari una continuïtat: plataformes, 'crop tops’ i ungles de gel. Rosalía reclama a la reina ‘choni’ obrera que als videoclips vesteix de les dissenyadores María Escoté Pepa Salazar i ho combina amb el xandall de vellut de la seva germana. És amant del xandall, reina del barri i sap triar què necessita per construir el seu imperi.

Entretots

Publica una carta del lector

Escribe un post para publicar en la edición impresa y en la web

L’èxit de Rosalía ha obligat a assenyalar una clara ascensió a l’olimp de les marques, i això es va veure la nit dels Grammy Llatins: la diva es va canviar quatre vegades, i va passar de l’impressionant tul rosa de Yolancris a Palomo Spain combinat amb Gucci, i d’allà a Versace per atendre la premsa. Rosalía en una nit va ser reina de balls de festa amb serrells, mestra del lluentó, propietària i senyora del tul amb vambes.

I per rematar la consagració, Rosalía acaba de treure la seva col·lecció a Pull n’Bear: xandalls, dessuadores i samarretes 'cropped'. Aquesta és l’estratègia: luxe esportiu sobre l’escenari i marca 'low cost’ a tots els carrers. Com tota bona diva, Rosalía sap que el polígon és un lloc que es conquista i la diva es construeix a través de conquistar tots els llocs possibles. Llarga vida a la diva.