Editorial

Pintura d'amiant als vagons del metro

La progressiva i ràpida renovació de la flota dels vagons antics es revela com una mesura inajornable

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp15163992 barcelona 11 02 2011   reportaje nocturno del mantenimiento 181016193514

zentauroepp15163992 barcelona 11 02 2011 reportaje nocturno del mantenimiento 181016193514

Primer va saltar el cas en el transport metropolità de Madrid i després, lògicament, en el de Barcelona, que s’ha desenvolupat amb els mateixos paràmetres industrials. S’ha xifrat en 49 el nombre de vagons del metro de la capital catalana amb pintura d’amiant, un compost que pot ocasionar un greu perjudici per a la salut. Els tècnics de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) havien analitzat aquesta setmana 154 vehicles dels 210 que integren les sèries més antigues de la flota. Per això TMB ha reaccionat amb rapidesa, i amb la lògica prevenció, a l’anunciar que en els pròxims dies farà reconeixements mèdics als 543 treballadors en actiu potencialment exposats a materials amb amiant.

Malgrat que l’amiant detectat a les instal·lacions del metro barceloní no suposa risc ni per a treballadors ni per a usuaris, segons responsables de la companyia, no es pot infravalorar la qüestió. I no suposa risc al tractar-se d’una pintura antisoroll que cobreix la part inferior del xassís dels vagons més antics. L’ús industrial de qualsevol tipus d’amiant està prohibit a Espanya des de l’any 2001, i és un problema que va tenir la seva incidència fonamentalment als anys 90, com relaten testimonis de treballadors d’aleshores a EL PERIÓDICO, quan no es coneixien amb tant de detall els perills. Però la progressiva i ràpida renovació de la flota dels vagons antics es revela com una mesura inajornable.