Fer-nos 'millenials'

Les empreses necessiten un pacte generacional per completar amb èxit la seva imprescindible transformació digital

2
Es llegeix en minuts
20180910 apps-nios-2

20180910 apps-nios-2

Analitzada amb els paràmetres clàssics, els denominats millenials millenialssón una generació molt maltractada. En molts casos no han aconseguit llocs de feina conformes amb la formació que tenen. Aconseguir vivenda els resulta impossible. Els millors, curiosament, s’han vist obligats a emigrar. I en gairebé cap cas han ingressat en una empresa en la qual puguin pretendre passar-se "tota la vida".

Amb tot, com que són els primers nadius digitals, han viscut un privilegi inèdit en la història més recent de la humanitat. Han sigut protagonistes d’un canvi d’hàbits i de formes de vida que no només els ha arrossegat a ells sinó també el conjunt de la societat. Les seves maneres d’actuar no s’han estès progressivament quan s’han fet més grans i han ocupat més espai social.

Al contrari, les persones més grans es veuen abocades avui dia a "fer-se millenials en afortunada expressió d’una de les consultores que millor coneix els entrellats de la transformació digital, Juncal Garrido. El Cercle d’Economia va reunir aquest dimarts entorn de Garrido un elenc d’especialistes per parlar de la gestió del talent digital sota el paraigua del BBVA.

Notícies relacionades

La tesi compartida per la major part dels ponents és ben senzilla: la velocitat de la transformació digital en les empreses és tal que no poden seguir el ritme simplement incorporant el “talent millenialsinó que l’han de fer amb la gent que ja tenen. Cristina Álvarez, responsable de Tecnologies de la Informació a Telefónica durant una dècada, va deixar clar que el gran error de moltes empreses és considerar el tema digital com una qüestió "tecnològica" quan la pegunta que s’han de fer els consells d’administració és la següent: ¿Com gestionaran el seu compte de resultats com a conseqüència dels canvis d’hàbits dels consumidors? El món digital no és avui dia un apèndix ni pot ser tampoc una "divisió" especialitzada sinó que és en el centre de totes les operacions. 

El que és subjacent en aquest plantejament és la necessitat de crear un nou pacte generacional en les empreses que també és necessari en el conjunt de la societat. Els adults d’avui dia tenen el repte de "fer-se millenials" que és una cosa més complexa que comprar-se un smartphone i donar-se d’alta en unes quantes xarxes socials. Significa entrar en una mentalitat nova, i per això és imprescindible demolir algunes estructures que avui són excessivament rígides, tant per acollir el talent millenial en les empreses com per atendre els nous hàbits dels clients. L’accent, doncs, s’ha de posar en la "transformació" més que en l’aspecte "digital". Algunes empreses, per exemple, han plantejat amb èxit experiències de mentoring inversmentoring en les quals són els més joves els que tutoritzen els més grans. La clau de tot això és que l’equació de l’èxit ara és impossible sense l’amalgama de coneixements diversos, el que tenen els que coneixen un ofici o un negoci de tota la vida i el que tenen els nadius digitals. Per això és un error, separar l’activitat de les empreses entre la vessant analògica i la digital, totes dues han de fusionar-se i per fer-ho és imprescindible trencar les sitges tradicionals. Toca fer-se millenials.