Editorial

Moratòria sobre els VTC per guanyar temps

El decret llei del Govern sobre els vehicles de lloguer amb conductor no és la solució definitiva, però apaivaga la reacció del món del taxi

1
Es llegeix en minuts
jcarbo45204810 taxi vtc uber180926144819

jcarbo45204810 taxi vtc uber180926144819 / Tamara Rozas

La proliferació de llicències per a vehicles de lloguer amb conductor (VTC), arran de les sentències judicials que certificaven la liberalització del sector entre el 2009 i el 2015, va provocar un augment inusitat de la proporció que venia establerta per la LOT (llei d’ordenació del transport). Es va passar en poc temps de la proporció prevista d’1 VTC/30 taxis a l’actual, que està entorn d’1/6. Aquesta circumstància i la suspensió cautelar per part del TSJC del reglament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona que pretenia establir límits a les activitats de companyies com Uber i Cabify, van provocar, a l’estiu, la crisi del taxi crisi del taxii la reacció del sector, que reclamava la transferència de competències a les comunitats autònomes i els municipis per assegurar l’equilibri marcat per la llei.

L’esperada decisió de Foment per solucionar el conflicteFoment ha satisfet el sector del taxi i tambél’AMB. Fins i tot considerant excessiva la moratòria de quatre anys, que evita indemnitzacions milionàries, es considera que la modificació de la LOT en el sentit de territorialitzar les futures concessions és una bona notícia que, a més, ve potenciada per la possibilitat que ciutats com Barcelona i la seva àrea metropolitana puguin regular requisits suplementaris (horarisdies de circulaciórecorreguts màxims) que, a la pràctica, significaran posar límit a l’excessiva oferta de VTC. El Govern també proposa sancions més dures per als incompliments dels VTC, que contemplen la solució amb ressentiment. Una proposta que no satisfà completament tots els actors implicats, però que assegura una base per apaivagar la reacció del món del taxi.