Editorial

Netflix amenaça el negoci del cine

Els nous hàbits de consum, propis de l'era digital, omplen d'ombres el futur dels distribuïdors i exhibidors tradicionals

1
Es llegeix en minuts
jgarcia44932209 the ballad of buster scruggs icult180907135537

jgarcia44932209 the ballad of buster scruggs icult180907135537 / NETFLIX

La irrupció devastadora de Netflix, una companyia creada fa tot just 11 anys, al planeta audiovisual ha fet trontollar el negoci tradicional del món del cine. Distribuïdors i exhibidors han posat el crit al cel perquè la visió en ‘streaming’ amenaça el seu futur. Des que el festival de Cannes va obrir el 2017 la porta, que ha tancat aquest any, a la plataforma, el tema s’ha convertit en el gran debat del sector cinematogràfic. La Mostra de Venècia, per exemple, sí que ha presentat a l’edició en curs films de Netflix a la seva secció oficial. El conflicte entre el que és vell i el que és nou viu en el cine un nou capítol, i hi afecten els últims hàbits de consum, sobretot entre els nadius digitals, i el model de negoci.

Aquest xoc passa en un art que ha viscut altres sotracs al llarg de la història, com van ser l’aparició del so, del color, dels grans formats o del cine digital. Però el pols actual, segons les veus més tradicionals, posa seriosament perill una indústria basada en la recaptació d’entrades a tot el món. Els partidaris de Netflix, que amplia al cine un profitós negoci amb què va començar amb sèries i documentals, apunten que l’ampliació de l’oferta ajudarà a la diversitat i llibertat creativa. La qüestió demana, probablement, una mirada equilibrada. El consum del cine a la foscor de les grans sales hauria de conviure, en la mesura possible, amb el dels nous canals de distribució de continguts.