2
Es llegeix en minuts
mike-blake-netflix-reuters-editado

mike-blake-netflix-reuters-editado

Situï’s en un encreuament de carrers de la seva ciutat i compti els cotxes que passen durant uns minuts. Comprovarà que són moltíssims, però de poques marques. Si el mateix test es fes en altres països o continents, el resultat seria el mateix. Conclusió, milions de cotxes, però tot just una quinzena de marques. Passa una cosa similar en altres sectors, en l’era digital l’objectiu només pot ser global, i l’audiovisual no és aliè a això. Una oferta inabastable de canals i plataformes, però de no pas més d’una desena de grups multinacionals.

El creixement de Netflix amaga un deute que creix tant que, per alguns, ben aviat serà ingovernable

De tots, Netflix és el que més ha canviat el paisatge audiovisual. Per alguns, el seu creixement amaga un deute que creix tant que ben aviat serà ingovernable. Per d’altres, és inversió en un futur que es preveu brillant, per això el seu valor en borsa s’ha duplicat aquest any.

Enfront, Disney és l’estudi que millor representa la història i tradició del que coneixem com a Hollywood. Però pressionat per l’expansió de Netflix, ha anunciat el seu propi servei de ‘streaming’, la qual cosa suposa un canvi crucial en l’estratègia de la històrica companyia, i per competirhan adquirit els actius de la Fox per crear el que ja es coneix com la seva pròpia DisneyFlix.

El tercer en discòrdia és Amazon, que des del seu lideratge indiscutible en el comerç electrònic continua reforçant, encara tímidament, la seva oferta audiovisual. Però ja són líders en mercats com l’alemany i la seva potència econòmica els fa temibles per al dia en què decideixin prémer l’accelerador.

"Els nostres vellets polítics continuen creient que és imprescindible controlar les cadenes públiques per guanyar eleccions"

Altres contendents: Instagram, la companyia propietat de Facebook vol ser una televisió per a joves, i no ho dissimula. Kevin Systrom, el seu CEO, utilitza un argument senzill: "Els adolescents consumeixen cada vegada menys televisió, però estan veient més vídeos que mai". Per això han llançat IGTV, la seva nova aplicació de vídeo de format llarg, que tindrà ingressos per publicitat associada als continguts a dividir entre els gestors de l’'app' i els creadors. Fins i tot ja es parla d’ofertes sota subscripció. No és cap broma. Més del 50% dels usuaris de mitjans socials dels EUA estaran a Instagram a finals d’any, uns 104 milions de persones, un 13% més que l’any passat, segons eMarketer.

El rival que pretenen batre és YouTube, propietat de Google, que acaba de presentar YouTube Music per competir amb Spotify, i YouTube Premium per poder veure vídeos sense publicitat i sota subscripció. Apple també vol jugar aquest Mundial i ha arribat a acords per produir programes de TV amb Oprah Winfrey i Steven Spielberg.Steven Spielberg

Notícies relacionades

La companyia telefònica AT&T, una vegada tancat l’acord d’adquisició de la Warner, no només pretén millorar HBO, sinó que estan desenvolupant una plataforma de publicitat en temps real per competir amb Facebook i Google oferint a les companyies l’oportunitat de col·locar les seves marques al costat de contingut premium.

Afegeixin a aquest panorama dues o tres companyies locals més per cada país important, i aquests són els que jugaran pel campionat del món de la comunicació. Mentrestant, ignorant aquesta realitat global, els nostres vellets polítics continuen creient que controlar les cadenes públiques és imprescindible per guanyar les eleccions.