Dues mirades

Noies llestes

La sola existència de les escoles segregades perpetua els rols de gènere i, per tant, una concepció masclista de la societat

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp35496524 barcelona 12 09 2016 sociedad vuelta al cole  abren las escu180607091134

zentauroepp35496524 barcelona 12 09 2016 sociedad vuelta al cole abren las escu180607091134 / RICARD CUGAT

El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, va vincular la segregació per sexes a l’escola segregació per sexes a l’escola amb altres assumptes com la bretxa salarial, la conciliació i la violència masclista. És evident que estudiar en una aula on només hi ha noies o només nois potencia la idea de les diferències. Ens parla de capacitats desiguals i se sobreentén que de diferents valors. A més, provoca un especial sofriment a aquelles persones la identitat de gènere de les quals no respon al que expressa el seu sexe, i els nega un lloc propi, públic i acceptat. La sola existència de les escoles segregades perpetua els rols de gènere i, per tant, una concepció masclista de la societat.

Notícies relacionades

Però l’escola mixta no està lliure d’aquesta segregació pel simple fet de tenir nens i nenes compartint pupitres. El treball per arribar a la igualtat és intens i, de vegades, ensopega amb trampes. No és estrany, per exemple, les lloances a les nenes per obtenir millors puntuacions, per comportar-se millor o les crítiques col·lectives als nens per ser més moguts, per imposar-se per la força. D’aquest tractament es desprèn que les nenes són “les llestes” i els nens “els bèsties”. Al cap dels anys, els equips esportius masculins predominen sobre els femenins i l’espai públic es va convertint un territori més hostil per a les dones. Les escoles formen part de la nostra societat i no són lliures de les seves xacres, però són fonamentals per combatre-les.