La formació universitària

Tenen doctorat, però ¿són bons professors?

La meva generació va tenir la sort que als millors arquitectes i dissenyadors els agradava dedicar hores a la docència. Ara els nous valors amb prou feines trepitgen les facultats.

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp43967212 opinion   fotodenuncia  universidad de los andes en colombia180625160658

zentauroepp43967212 opinion fotodenuncia universidad de los andes en colombia180625160658

La pancarta fa així: “Tenim 406 professors. Amb doctorat (no sabem si són bons professors) però tenen doctorat”. És una foto de la Universitat de Los Andes a Colòmbia, acompanya una aguda reflexió de Jorge Montaña a la web Foro Alfa.

Com es veu, els problemes universitaris travessen oceans. Aquí, des del pla Bolonya, vivim aquest drama, universitats que es veuen obligades a contractar doctors i que prescindeixen de bons professionals docents, perquè no tenen aquest títol per poder fer classes. El tema és dolorós en general, però en les carreres creatives (si és que n’hi ha alguna que no ho sigui) és punyent. La meva generació va tenir la sort que als millors arquitectes i dissenyadors els agradava dedicar hores a la docència. Ara els nous valors amb prou feines trepitgen les facultats. Era un intercanvi positiu per a l’ofici, un luxe per a nosaltres i un honor per a la universitat.

Antoni Gaudí parlava poc, però quan ho feia, la clavava. Va dir que un arquitecte sol avança utilitzant les dues cames, una és la de la teoria i l’altra la de la pràctica. I si les dues no es compassen, es coixeja. Però la hiperespecialització tan magnificada en la nostra societat no sap res d’harmonia. O erudit manc, o manetes ximplet. El resultat és una universitat cada vegada més endogàmica, fins i tot oposada de vegades a la praxi professional. I viceversa.

Un clar símptoma d’aquest derrapatge del sentit comú són les tesis per aconseguir un doctorat. El llenguatge suposadament acadèmic acaba convertit en un galimaties. Engendraments embastats a base de retalla i enganxa. Si no s’entenen semblen millors.

Notícies relacionades

Segur que hi ha espai per a una nova manera d’ensenyament integradora i vivencial, que sàpiga tacar-se en el fangar professional i també mantenir l’alta volada mental. Però segurament seria il·legal. Ja no hi ha espai per a una Bauhaus, ni Ulms, ni Eines.

Tenim 83 universitats a Espanya, totes compleixen les normatives europees, (no sabem si són bones universitats) però compleixen les normatives europees.