Anàlisi

Sense peatges, ¿serà gratis?

1
Es llegeix en minuts
Peatges 8 Cues a les cabines de l’autopista a la Roca (Vallès Oriental)

Peatges 8 Cues a les cabines de l’autopista a la Roca (Vallès Oriental) / JOAN PUIG

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha anunciat que les concessions de les autopistes de peatge no es renovaran. Acaba així una anomalia que supeditava la continuïtat de la concessió a la realització de noves inversions. El fet ha sigut difós en general com una bona notícia per als usuaris. Veurem. L’anunci no és cap sorpresa. Els anteriors accionistes de la principal concessionària espanyola, Abertis, van deixar el capital de l’empresa, entre altres raons, perquè sabien que això podia passar. I van apostar que això passaria. Criteria no es podia permetre el luxe de quedar-se en una inversió que deixaria de donar els dividends que necessita per a la Fundació La Caixa. Mala notícia, doncs, per alsnous amos d’Abertis –Atlantia i ACS–, que o bé confiaven a revertir aquesta decisió o van fer els números de l’OPA comptant amb la resta d’actius de la companyia. 

Notícies relacionades

¿Quines conseqüències tindrà l’alliberament dels peatges en vies tan transitades coml’AP-7? D’entrada s’haurà de veure com es finança el manteniment d’aquestes vies que el mateix ministre estableix en un mínim de 50.000 euros a l’any per quilòmetre, un cost que lògicament augmentarà perquè és previsible que s’incrementi la circulació. La patronal del ciment calcula que seran uns 450 milions d’euros a l’any en una primera etapa i més de 1.000 milions quan s’alliberin totes les autopistes actuals. Queda temps perquè ens diguin si es crearà algun nou impost o es farà algun canvi de prioritats. Falta saber igualment l’opinió de la flamant ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, perquè és evident que una mesura així incentiva l’ús de l’automòbil privat, al baixar els costos de manera considerable.

Les concessions eren temporals des de l’origen. No són més que una altra forma de finançament de les inversions públiques. Tan lícites com els impostos o el deute. Els inversors ho sabien i es van haver de garantir la rendibilitat. Però ¿l’Estat està preparat per al final de la concessió? Aquest dubte l’aclarirem els propers anys o ens emportarem més d’una sorpresa.