El joc de les estratègies polítiques

Errejón i el problema de Linda

El dirigent de Podem ha estudiat comunicació política i no el veig tan ingenu per no calcular-ho

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp43045888 el logo de campa a de errej n  muy similar al de carmena180423123537

zentauroepp43045888 el logo de campa a de errej n muy similar al de carmena180423123537

En el raonament probabilístic –el que utilitzem quan fem una predicció o pronòstic– solem fer servir els anomenats heurístics, dreceres que ens ajuden a raonar. El que tenen de dolent és que a l’utilitzar-los es produeixen desviacions o errors sistemàtics. Un d’ells és la fal·làcia de la conjunció. Per exemplificar-la he replicat el problema de Linda, test molt conegut de Kahneman Tversky, però he canviat l’enunciat.

Linda és una noia de 31 anys, soltera, brillant, llicenciada en Ciències Polítiques, que col·labora amb oenagés. Digueu-me la vostra opinió sobre Linda: ¿Treballa amb nens, en un banc o en una llibreria? ¿Vota Ciutadans, Podem/IU, el PSOE, el PP o no vota?. ¿Linda és feminista?

¿Heu pensat llibreria, Podem, feminista? El 90% dels enquestats han respost el mateix. Gairebé el cent per cent va dir que Linda era feminista. Només una va dir: «Banc, el PP i no és masclista ni feminista». I després va reconèixer que ho havia fet perquè «com que ha estudiat Ciències Polítiques, tothom es pensarà que vota Podem». ¿Per què han contestat així?

Això va ser perquè jo vaig esmentar que Linda havia estudiat Ciències Polítiques i es va associar de manera inconscient amb Podem i el feminisme. Però hi ha càtedres de Ciències Polítiques a tot Espanya o fora d’Espanya. A França, per exemple, és una carrera associada a gent conservadora. A Espanya era la carrera per a gent que volia fer oposicions al cos diplomàtic o a alts càrrecs de l’Administració. No solia ser una carrera de morts de gana.

Notícies relacionades

És obvi l’intent d’Íñigo Errejón de desmarcar-se de Podem per a la candidatura de Madrid. El logo que ha dissenyat és verd, no morat, i imita en color i tipografia el de Manuela Carmena, per sumar-se a la marca Ara Madrid i desmarcar-se –com a mínim en imatge– del seu partit. Errejón és conscient  que la marca Podem s’associa a extrema esquerra. I que si vol guanyar Madrid, que durant molts anys ha votat PP, amb molts emprenedors treballant i inversors radicats, s’ha de desmarcar de Podem. D’aquí ve l’escenificació de les seves diferències amb Pablo Iglesias. Errejón ha estudiat comunicació política, no el veig tan ingenu per no calcular-ho. El problema de Linda el coneix de sobres.