2
Es llegeix en minuts
4k screen and appletv

4k screen and appletv

Va passar a Austin, Texas. Durant un debat en unes jornades celebrades al març, Eddy Cue, vicepresident d’Apple, va parlar sobre la intenció de la seva companyia d’entrar en la producció de continguts audiovisuals d’entreteniment. En definitiva, que l’empresa dels iPhone, iPad i iTunes, la mateixa que fins ara es dedicava a renovar els dissenys, a llançar apps i a vendre estris capaços de canviar la manera com vivim, es llançava definitivament, i després d’uns tímids passos, a produir això que anomenem televisió. I ho estan fent basant-se en el seu interminable talonari.

Com que Apple admet no tenir encara experiència sobre com crear programes de televisió, el que han fet ha sigut fitxar a qui sí que en té. Van contractar Zack Van Amburg i Jamie Erlicht, que eren els màxims responsables de Sony Pictures TV (l’antiga Columbia Pictures), i van crear Apple Worldwide Video per, en pocs mesos, posar en marxa diversos projectes. Una sèrie dramàtica de Damien Chazelle (La La Land), una altra de Steven Spielberg, Amazing Stories; un thriller psicològic de M. Night Shyamalan; un projecte amb Jennifer Aniston i Reese Witherspoon, i altres amb Octavia Spencer i Kristen Wiig. Tots ells i algun més s’estrenaran d’aquí un any, i tot i que encara falta per saber quina serà la forma exacta en què es distribuiran, s’espera que Apple adopti models de subscripció mixtos, tant de pagament com gratuït, unit a altres fórmules de subscripció.

El panorama, per tant, ens mostra Netflix amb el seu pla d’invertir 8.000 milions de dòlars en continguts per a aquest any; Amazon anunciant que ja disposa de 26 milions de llars dels EUA abonades al seu servei de Prime Video, i ara comença Apple, que els últims mesos, segons el New York Times, està invertint en continguts més que Facebook i Youtube, i fins i tot que els estudis tradicionals de televisió.

Segons l’empresa Standard Media Index, la publicitat als EUA va créixer el febrer d’aquest any un 8% en comparació amb el del 2017. En aquest percentatge es veu que les plataformes digitals han incrementat els seus ingressos per publicitat cada mes. Creix per tant el pastís a repartir, però també els aspirants a menjar-se’l.

Notícies relacionades

Perquè darrere del fet que empreses com Amazon (l’objectiu de la qual és fer que la gent compri tot el possible a la seva botiga) o Apple (més centrats fins ara a distribuir continguts que a produir-ne) entrin en el sector, no és cap altre que competir directament per la gran bossa d’ingressos publicitaris que la televisió tradicional tenia fins fa poc en exclusiva, i que en gran mesura continua tenint.

Aquest és el paisatge que s’entreveu per al final de la dècada. Una batalla entre plataformes mundials, més que entre canals locals. Amb el contingut premiun com a espasa vencedora, fet que es plasma en els més de 500 programes originals que s’estrenaran el 2018. Per afrontar-la, Apple ha construït un edifici de 12.000 metres quadrats per acollir les oficines centrals de la seva divisió d’entreteniment, i això dona idea de la intenció de la seva proposta. Veurem si amb tant competidor hi ha lloc per a tots.