EDITORIAL

El Govern protegeix el taxi

El reial decret aprovat pel Consell de Ministres blinda la norma que la CNMV va portar davant el Suprem

1
Es llegeix en minuts
uber

uber

El sector del taxi ha rebut un reconeixement en l’últim Consell de Ministres en la seva dura lluita contra la irrupció de nous actors en el sector del transport urbà, com són Uber i Cabify. El Govern va aprovar un reial decret pel qual ha elevat a rang de llei que només pugui haver-hi una llicència de VTC (vehicles turisme amb conductor) per cada 30 taxis. L’VTC és la forma que empreses com Uber van trobar per esquivar la prohibició d’utilitzar cotxes particulars, un camí equivocat en la liberalització del sector que no solament suposava una competència deslleial per al taxi, sinó que posava en perill les garanties dels consumidors. 

El reial decret –que també obliga aquests vehicles a realitzar el 80% dels seus trajectes dins de la comunitat autònoma on estan registrats– és la forma amb què el Govern central tracta de blindar els límits del reglament d’ordenació dels transports terrestres que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMV) va recórrer davant el Tribunal Suprem (TS), al considerar que restringeix la competència i limita la capacitat d’elecció dels usuaris. En cas que el TS sentenciï a favor d’una liberalització total del sector, la decisió del Consell de Ministres complica el procés.

En una economia de mercat que funcioni, la competència ha de ser lleial i reglada. La UE ja va ajudar a delimitar les regles del joc a l’establir que Uber no és una plataforma digital sinó una empresa de transport que ha de respectar les normes del sector. Uber va entrar en el sector com un elefant en una terrisseria, sense complir normes elementals i generant el comprensible rebuig dels taxistes. Ara bé, els excessos inicials no han de donar lloc a una regulació final que sigui lesiva per als drets dels consumidors. El decret aprovat pel Govern estableix un marc per a tot Espanya, i ja ha sigut considerat restrictiu per Uber i Cabify perquè limita la seva penetració en el mercat i priva el consumidor d’escollir com es vol desplaçar. Oposar-se a la liberalització del sector del transport equivaldria a posar portes al camp. El reial decret, més que l’última paraula en la regularització, ha de servir perquè el taxi disposi de més temps per afrontar la imprescindible modernització i perquè les noves empreses s’adaptin a les regles del sector.