Anar al contingut

ANÀLISI

¿Quins han de ser els límits en l'economia digital?

DADO RUVIC (REUTERS)

¿Quins han de ser els límits en l'economia digital?

Carmina Crusafon

El cas de Facebook i Cambridge Analytica és un clar exemple del múltiple impacte que pot tenir un comportament inadequat en l'economia digital

Facebook es troba a  l’ull de l’huracà informatiu. L’escàndol de l’ús fraudulent de dades de 50 milions dels seus usuaris per part de l’empresa britànica Cambridge Analytica posa en relleu els efectes múltiples de qualsevol acció a la xarxa. Es tracta d’un cas complex, en el qual s’han d’identificar tres dimensions: l’econòmica, la política i la social.

El comportament dels gegants digitals està sent examinat per inversors, polítics i usuaris. Aquest últim episodi de Facebook ha tingut un impacte econòmic sobre el seu valor borsari amb un descens considerablei també ha afectat altres empreses digitals i el conjunt de la borsa nord-americana. És una mostra clara d’aquesta economia connectada, on una política informativa transparent hauria de ser la norma habitual. Ha sorprès el silenci dels seus màxims executius, Mark Zuckerberg i Sheryl Sandberg, que no ha respost als criteris esperats en el líder de les xarxes socials.

El valor central de l’economia digital és la confiança que dipositen els usuaris en les plataformes. D’aquí ve que el que està en qüestió és com aquestes es comporten en els acords amb terceres companyies. El cas que analitzem demostra la necessitat de definir molt bé els límits en l’accés a les dades dels usuaris i de garantir la seva privacitat, així com assegurar un seguiment i comprovació que s’estan complint els termes. Han aparegut diversos testimonis a la premsa nord-americana que evidencien la manca d’aquest rigor.

La dimensió política també és rellevant en aquest cas. L’ús enganyós d’aquestes dades per a les campanyes electorals de Donald Trump i del 'brexit' ha posat en alerta el Congrés nord-americà i el Parlament britànic. El primer ja fa uns quants mesos que analitza el tema de l’impacte de les notícies falses en les últimes eleccions. El segon comença a posar-se en marxa arran d’aquest assumpte. La qüestió central és com delimitar les accions de la propaganda digital i d’aquesta manera, evitar la manipulació dels electors.

L’impacte social de Facebook és evident, perquè compta amb 2.100 milions d’usuaris. La xifra de 50 milions pot ser només la punta d’un iceberg. Cap usuari és aliè a aquest tipus d’actuacions. Per això és obligatori reclamar cert activisme de la seva part. Es fa inevitable posar al centre del debat la necessitat que aquestes grans companyies retin comptes al conjunt de la societat i no únicament als seus accionistes.

Ens ha de preocupar a tots

Les seves accions tenen impacte en les nostres vides diàries, per aquest motiu s’ha de poder-ne identificar les possibles responsabilitats. Delimitar les actuacions en l’economia digital no és un assumpte que hauria de preocupar únicament els especialistes en ètica empresarial, sinó el conjunt de la ciutadania.