Cine de premsa
De tots els detalls del film de Spielberg 'Los archivos del Pentágono', em quedo amb l'elogi artesanal de la linotípia
Quan penses en les pel·lícules que tenen com a escenari el món de lapremsa, en surten tantes! Només gratant una mica en la memòria, hi ha comèdies, drames, melodrames, alguna tragèdia. I la percepció que els diaris i el seu univers són una mena de subgènere altament productiu, excusa per al relat o font de la narració.
La deliciosa Lluna nova, de Howard Hawks i el seu remake, la sensacional (i més àcida) Primera Plana, de Billy Wilder. O aquell moment gloriós, a L’home que va matar Liberty Valance, en què el director del diari afirma: «Això és l’Oest. Quan la llegenda supera la realitat, aleshores es publica la llegenda». O Ciutadà Kane, la millor de totes, o Tots els homes del president o Spotlight. O tantes més.
Hi penso després de veure Los archivos del Pentágono, que reuneix unes quantes característiques bàsiques d’aquest cinema de premsa, entre les quals les cites glorioses que passaran a la història. Com decideix el Suprem, «la premsa és aquí per servir els governats i no pas els governants».
Los archivos del Pentágono, De tots els detalls del film de Spielberg, rodat a corre-cuita, excel·lent, combatiu, feminista, em quedo amb l’elogi artesanal de la linotípia. Enmig del brogit, la finesa del caixista a l’hora de col·locar les peces i confegir la portada. La premsa és (o hauria de ser) això: velocitat i pausa. Acció i reflexió. Llibertat i compromís amb les persones. Pensament i valentia en el moment de dir: «sí, va, fes-ho».