La solidesa de Barcelona

La ciutat es manté en una posició internacional privilegiada malgrat la crisi política i la urpada terrorista

1
Es llegeix en minuts
Entrada dels participants del Mobile World Congress a la Fira de Gran Via.

Entrada dels participants del Mobile World Congress a la Fira de Gran Via. / FERRAN NADEU

El resum dels indicadors que consulta i constata l’estudi Observatori 2017, portat a terme per l’Ajuntament de Barcelona i la Cambra de Comerç, ens indica que la capital catalana continua estant en una posició privilegiada en el panorama internacional. La selecció dels rànquings obeeix a diversos criteris que dibuixen una àmplia perspectiva de Barcelona, tant des del punt de vista econòmic com de qualitat de vida, passant pel turisme o la sostenibilitat. En molts dels baròmetres referits al 2017, o bé es recuperen anteriors estatus o bé, com en el cas de les ciutats més innovadores d’Europa, s’entra per primera vegada al top ten amb la cinquena posició continental i la 13a a nivell mundial.

És cert que pel que fa al Global City Index, referit a competitivitat global, la capital de Catalunya cau del 20è lloc al 24è, però la resta de paràmetres certifiquen el manteniment en posicions de mèrit. Per exemple, al City Reptrack, que valora la reputació en funció de l’atracció d’inversions estrangeres i de l’auge en l’àmbit tecnològic, Barcelona passa del lloc 14è al 8è, i també és la vuitena àrea urbana del món amb més projectes i idees d’inversió exteriors. Si hi afegim el resum positiu de l’any turístic, amb el Prat a la setena posició dels aeroports europeus, o l’elevada valoració que porta a terme el Financial Times de les escoles de negoci barcelonines (IESE i Esade), l’apreciació global és altament esperançadora.

Com han destacat tant el tinent d’alcalde Gerardo Pissarello com el president de la Cambra, Miquel Valls, les circumstàncies de l’últim trimestre de l’any (des dels atemptats de l’agost fins als esdeveniments relacionats amb el procés) han afectat la imatge de la ciutat. És un fet innegable que només es podrà revertir amb més (i urgent) estabilitat institucional i amb mesures que accentuïn la imatge de Barcelona com una urbs altament atractiva –més enllà del turisme i sense oblidar l’assignatura pendent de la cohesió social– per al talent, la creativitat i les inversions productives. La campanya per rellançar el concepte Barcelona amb l’enfortiment de la confiança a la ciutat, anunciada per Ada Colau amb motiu del Mobile World Congress, s’ha de llegir en un context de bones percepcions per a exercicis futurs.