Anar al contingut

El comerç electrònic

'A la carta'

'A la carta'

Carmina Crusafon

La digitalització ha multiplicat les opcions de compra cada vegada més personalitzades

La nostra vida quotidiana s’enfronta diàriament a una ingent tasca: decidir què volem comprar davant un immens catàleg d’opcions. Vivim en un món a la carta. Nosaltres, els consumidors, hem d’aprendre a escollir de la forma més òptima. Es multiplica l’oferta, però el nostre dia segueix sent limitat, amb 24 hores. La gestió del temps i dels nostres recursos econòmics són dos elements claus en les nostres gestions diàries. Centrem-nos en el món del comerç electrònic.

Com capten la nostra atenció?

La llei de l’elecció regeix les nostres accions de compra digital. Els objectius de les marques són cridar la nostra atenció, com a contrapartida d’oferir el millor servei o producte amb el màxim atractiu possible. Les nostres cerques i accions realitzades a la xarxa deixen rastre i permeten a les empreses conèixer-nos millor i oferir-nos ofertes personalitzades.

Les famoses cookies, que acceptem quan entrem en una pàgina web, després ens segueixen durant diversos dies en qualsevol trajectòria digital. Els algoritmes s’encarreguen de recordar-nos aquesta marca que hem visitat. L’objectiu és captar la nostra atenció. A vegades ho aconsegueixen. Però en d’altres esdevenen un recordatori bastant absurd. Un exemple: quan has mirat un viatge o un bitllet d’avió i ja has fet la compra, segueixen apareixent recordatoris sobre aquesta destinació de manera constant. Una mostra que la intel·ligència artificial encara està en les seves fases inicials de desenvolupament.

Com triem?

Els consumidors aprenem ràpid. L’era digital ens obliga a buscar eines que ens ajudin a poder triar millor. Les recomanacions i les opinions en línia són els recursos més buscats a l’hora de realitzar una compra. De fet, algunes empreses ja els faciliten directament; d’altres no són tan transparents i cal buscar-los fora de les seves pàgines. De fet, les companyies no poden viure ara sense una bona gestió de la seva marca digital. Un dels eixos bàsics d’acció ha de ser la satisfacció dels clients ja que aquesta determinarà la seva reputació i la seva credibilitat. Un aspecte estratègic que tots sabem i fem servir amb les nostres queixes  en línia quan una compra o un servei no ha estat satisfactori.

Qui ens protegeix?

Totes les nostres compres en línia deixen rastre. La clau està a saber si la nostra identitat està protegida després de cada una. La protecció de dades és un tema prioritari en la regulació actual europea. Ara mateix les institucions europees estan revisant aquesta legislació i la volen endurir per donar més protecció als ciutadans. Veurem si ho aconsegueixen, o acaben cedint a altres tipus d’interessos.