Anar al contingut

La influència de les xarxes socials

L''star-system' digital

L''star-system' digital

Carmina Crusafon

Els nous referents revifen el fenomen de fans i la creació de comunitats per tot el planeta

El  concepte de l’star-system neix de la indústria nord-americana de l’entreteniment a Hollywood. La seva base: tenir grans estrelles (directors, actors i actrius) molt populars, que es converteixen en referents i icones globals. La seva existència ha suposat una garantia per a l’èxit del seu negoci. Amb l’arribada d’internet, aquest sistema de celebritats ha canviat per complet. En el món digital, les estrelles de la gran pantalla han perdut protagonisme en favor de nous ídols nascuts a la xarxa i que són seguits majoritàriament per les generacions més joves. 

Tradicionalment l’star-system estava format per les estrelles de Hollywood, que protagonitzaven grans produccions cinematogràfiques. Ara, en l’escenari digital, s’han multiplicat i segmentat les celebritats.

Els primers canvis s’observen en la manera de denominar-los. La categoria general que serveix per identificar-los és la d’influencers. Les específiques són: youtubers, instagrammers i bloggers. Ja veuen que tots tenen en comú que són termes anglesos i que estan vinculats a les xarxes socials. Els nous ídols són majoritàriament joves que triomfen en els mitjans digitals. Representen les noves formes de popularitat. La seva aparició ha revifat el fenomen dels fans i la creació de noves comunitats per tot el planeta. La seva capacitat d’influència els permet crear canals d’accés a segments de població als quals no poden arribar els mitjans clàssics, com la televisió i el cinema. 

En aquest nou univers de celebritats, el paper central el tenen els youtubers. La facilitat que ofereix aquesta plataforma digital ha permès que persones anònimes poguessin convertir-se en ídols amb milions de seguidors sense necessitat de tenir el suport de grans produccions o poderoses empreses. S’han convertit en els referents dels nadius digitals. De fet, ja es parla de l’univers Youtube. Els analistes els classifiquen en quatre categories. La primera es relaciona amb els jocs (gaming) amb figures com El Rubius, amb més de 25 milions de seguidorsHumor i entreteniment serien altres dels temes on s’han posicionat youtubers com Germán Garmendia, amb 32,5 milions de fans. La tercera categoria seria la que té a veure amb gent i blocs, on el nombre de seguidors disminueix, però podem trobar influencers com Roman Atwood, amb gairebé 14 milions de seguidors. La categoria de com fer-ho i estil (how-to & style), la lidera la youtuber Yuya, amb gairebé 20 milions. Pensin en la dimensió dels seus seguidors, xifres molt superiors a les que poden tenir alguns artistes als mitjans tradicionals. A més a més, si un ja ha superat la trentena, aquests noms no li sonaran de res, mentre que, si té fills o néts, segurament per a ells aquests youtubers formen part gairebé del seu cercle d’amics. 

Una menció especial també la mereixen els instagrammers. Gairebé seria millor posar l’article en femení, perquè s’han convertit en els referents de l’univers de les dones, especialment vinculat a la moda. La seva influència ha crescut de forma exponencial perquè els anunciants busquen en elles una manera amable d’arribar fins als seus clients. Les marques publicitàries aconsegueixen a través d’elles arribar a determinats segments de consumidors, especialment als més joves i també a comunitats d’usuaris molt especialitzades.

Així mateix, també destaquen els bloggers, que amb les seves pàgines personals i la creació de continguts propis han aconseguit erigir-se en referències per a determinats àmbits i en alguns casos fan clarament la competència directa als mitjans tradicionals. 

L’aparició d’aquests nous referents digitals ha establert una nova manera de mesurar la popularitat. Ara les xifres clau són el nombre de seguidors, els m’agrada i les visualitzacions (si es tracta de vídeos). A més, la rapidesa i la immediatesa són dos elements que s’han convertit en clau per aconseguir l’èxit.  

¿I què passa amb els ídols clàssics? Les estrelles del cinema i la televisió segueixen tenint els seus fans, però l’aparició de les noves celebritats els ha obligat a renovar-se i a adaptar-se als nous temps. Així, hem vist com han desembarcat a internet i a les diverses xarxes socials. La competència per aconseguir notorietat s’ha tornat més difícil. A més, recordin que amb la multiplicació de referents cada vegada és més difícil gestionar de forma més eficaç i decidir a què podem dedicar la nostra atenció. Com bé saben, el temps és or.

Professora de la UAB.