Idees

Governs a la recerca d'autor

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp6322539 nd exit libros    luigi pirandello  1867   1936 ital  dichte171101115007

zentauroepp6322539 nd exit libros luigi pirandello 1867 1936 ital dichte171101115007

Fins fa poc, quan alguna cosa ens semblava espectacular o avorrida o les dues coses (un solo de guitarra massa vanitós i etern, tants trets i explosions en una pel·lícula de Hollywood sense tema, un personatge pensarós explicant un somni dins d’un somni), donàvem un cop de colze còmplice al del costat o proferíem aquella frase que trencava la nostra suspensió d’incredulitat: «Se li n’ha anat l’olla».

Ara diuen que el consum de cultura ha baixat i no hi ha qui se’n pugui sorprendre perquè, per primera vegada des de La casa de la pradera, fins i tot més que amb Perdidos, tothom està pendent de la mateixa obra, 'El procés', si bé semblem haver perdut el sa costum de qüestionar-la entre nosaltres.

Tot això supera fins i tot aquell duel del Madrid de 'Mou' contra el Barça de Pep. Aquest empunyava cites de Lluís Llach (el país petit, el campanar) i capitalitzava la conjuntura d’una generació irrepetible de la Masia per defensar uns valors universals en un equip econòmicament hegemònic. Al final qui el convertia en heroi era el seu malvat: contraatac viking i entrada delinqüencial, dits als ulls o crits, en ple dubte paranoic, de «tot és teatre». Per cert: vés al teatre.

    

Els personatges de la peça de Pirandello demanen una obra que els doni sentit i confonen els seus desitjos amb la realitat

Notícies relacionades

Amb alguns querellants d’allà reclamant la truculència del Grand Guignol, alguns d’aquí, els cinc consellers més el president a Brussel·les, semblen escenificar Sis personatges en cerca d’autor, de Luigi Pirandello: uns personatges imaginats pel seu autor, que els va abandonar sense escriure’ls una obra amb plantejament, nus i desenllaç, arriben a un teatre i reclamen al director que els doni un sentit. Desorientats, pensen que és real tot allò que desitgen.  

La qüestió és que el tramoista, el guarda-roba o el conserge no entenen res: es miren i es donen cops de colze. Potser hauríem de fer el mateix, lluny de l’envalentiment ranci dels humiliadors i de la durícia acrítica de qui defensa cada gir improvisat de guió. L’obra, també la política, es fa per al públic. «¿I on està l’obra?», pregunta un personatge de Pirandello. I li contesten: «Està en nosaltres, senyor».