Anar al contingut

Editorial

El setge al cotxe contaminant s'estreny

Les restriccions han de ser un esperó per aprofundir en les polítiques públiques que s'han anat obrint pas amb dificultat en els últims anys

Retencions de trànsit a la Via Laietana de Barcelona. /

Retencions de trànsit a la Via Laietana de Barcelona. / / DANNY CAMINAL

L’aplicació de les mesures que s’estan estudiant per millorar la qualitat de l’aire que es respira a la conurbació de Barcelona tindrà uns efectes que acaben de ser quantificats pels experts: a partir del 2020 (d’aquí poc més de dos anys), el 25% dels vehicles que avui circulen per la ciutat i l’àrea metropolitana no podran fer-ho dins de l’enorme zona delimitada pel segon cinturó de ronda. Traduït a xifres absolutes, uns 130.000 turismes, furgonetes i camions que superen el llindar de contaminació acceptat per l’Administració i que per aquesta raó avui ja no tenen l’etiqueta identificativa que distribueix la DGT. Són molts vehicles –i també moltes persones, fins i tot més–, però això no pot ser motiu per advocar per dilacions en un assumpte en què hi ha en joc la salut de gran part de la població catalana. Per contra, les restriccions han de ser un esperó per aprofundir en les polítiques públiques que s’han anat obrint pas amb dificultat en els últims anys: potenciació del transport públic per carretera i ferroviari, aparcaments dissuasoris al costat de les estacions de tren, connexions entre mitjans, abonaments a preus assequibles... El repte és gran, però més important és posar a ratlla unes emissions de gasos impròpies d’una societat avançada i que valora com correspon la salut i el benestar personal. El pròxim desembre, la prohibició s’aplicarà ja els dies d’elevada contaminació. Estem tots avisats i hem d’actuar en conseqüència.