EDITORIAL

Un curs amb múltiples reptes

La integració i la cohesió social arran dels atemptats de Barcelona i Cambrils marquen l'inici d'un nou curs escolar

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp27265849 integracion170908211326

zentauroepp27265849 integracion170908211326

Dimarts comença un curs escolar nou, un retrobament amb les aules i amb l’educació, una de les bases de la democràcia. Un curs que tindrà les mateixes característiques de cada setembre, amb debats sobre una crisi que ha afectat especialment els més vulnerables, i que s’ha anat superant amb dificultats, i sobre la necessitat de plantejar noves polítiques pedagògiques. . Un curs que no serà com els altres. 

Menys d’un mes després dels terribles atemptats del 17-A, les conseqüències i el ressò que tindran en els centres educatius centraran bona part de l’inici de l’any acadèmic. Els experts recomanen que s’abordi el tema sense embuts, amb sensibilitat, i amb la necessària intervenció del professorat perquè els alumnes se sentin protegits. Al mateix temps, està damunt la taula un problema de primer ordre: el necessari reforç de la cohesió social, la consolidació dels valors cívics i de la convivència. Es tracta d’enfortir la integració cultural, sense que això vagi en detriment de la deguda atenció al sorgiment de fenòmens que puguin generar sospites. La Generalitat va activar el curs passat un protocol d’actuació per detectar la possible radicalització dels alumnes, un document que va generar rebuig en la comunitat musulmana perquè, en part, se l’estigmatitzava, obviant altres extremismes. La formació s’ampliarà aquest curs a tot el professorat i no tan sols als equips directius, amb materials de reflexió que han de servir per evitar la irrupció del fanatisme i del racisme.

En l’àmbit educatiu, el curs comença amb notícies positives. Un lleu augment d’estudiants (2.700 més) i una dotació més gran de docents (5.500 més, el 7%) per afrontar les substitucions, l’escola inclusiva, els centres d’alta complexitat i per cobrir la reducció d’una hora lectiva, amb el compromís de l’Administració de convocar oposicions per a 2.000 places el 2018. Així mateix, per primera vegada en sis anys, s’incrementen les aules de P3, amb una ràtio menor per classe, i s’habilita els directors per escollir al professorat en places d’especialista. La consolidació dels mètodes d’innovació pedagògica i la superació de les desigualtats, que han crescut pel deteriorament econòmic i el descens d’ajudes oficials, són dos reptes més d’aquesta nova singladura educativa.