UNA INFRAESTRUCTURA CLAU DE BARCELONA

Cotxes a la cuneta

Els que carreguen contra el tramvia amb l'argument que perjudica els conductors no han entès res

2
Es llegeix en minuts
 

  / FERRAN NADEU

Tinc dues frases gravades sobre el tramvia. Una en contra: «És un transport per a jubilats», és a dir, lent. L’altra, d’un dels seus màxims impulsors, Pere Macias: «El tramvia no és antic, és el més fashion que hi ha». No comparteixo ni l’una ni l’altra. Jo, que em moc en transport públic, l’he agafat en poques ocasions. El recorregut interruptus que hi ha actualment em sembla indefensable. ¿A qui se li va cudir fer dos trossos de Tram en dos extrems de la ciutat? Sembla una broma equiparable al recorregut de la L9.

Tot i així, al tramvia li estic començant a agafar carinyo, especialment si el debat es polaritza en tramvia versus cotxe. Em posa veure com un dels arguments dels haters del Tram és que els vehicles quedaran embussats a la Diagonal. Doncs sí, el recorregut entre Francesc Macià i Glòries en cotxe es farà etern i pesat, els conductors arribaran tard, passaran nervis i la seva vida al volant serà pitjor, tant que no valdrà la pena agafar el cotxe. Tot seran problemes, així que el millor serà buscar alguna alternativa, ja sigui el tramvia o qualsevol altre transport públic.

12.000 VEHICLES NO HI CABEN

La unió per la Diagonal provocarà el caos circulatori. Només cal fixar-se com desvien la mirada els defensors del projecte quan parlen dels 12.000 cotxes que teòricament s’esfumaran quan els extrems es toquin. Siguem sincers, ni desapareixeran els cotxes, ni els que encara s’atreveixin a circular per l’avinguda conviuran en harmonia amb els combois. No cal ser experta en mobilitat per adonar-se que tots els vehicles que passen per la Diagonal no hi caben en dos carrils per sentit.

Els que ataquen el tramvia des de la base que perjudica els conductors no han entès res. Sí, el tramvia neix per deixar el cotxe a la cuneta i per fer-li la vida impossible. No fa tants anys que els camions de gran tonatge circulaven pel centre de Barcelona; ara es fa impensable. Ens passarà el mateix quan recordem que respiràvem el fum dels 580.000 cotxes barcelonins. Vivim canvis constants, de bons i de dolents. Viure a Barcelona serà un luxe, i moure’s en vehicle privat també. La Barcelona del futur tindrà, per desgràcia, menys barcelonins i, per sort, menys cotxes. ¡Que injust que els que es puguin permetre el luxe de viure aquí respirin un aire més net!

MÉS PER ESCOLLIR

Notícies relacionades

Formo part del grup de ciutadans, cada vegada més nombrós, que per economia i comoditat hem prescindit del cotxe. Faig servir bus i metro i no dubto a parar un taxi quan ho necessito. Justifico la despesa pensant en el que em costaria l’assegurança, el pàrquing i l’impost de circulació. No sé si faré servir el tramvia un cop estigui unit, no sé si és el transport més modern o més competitiu, però com més opcions de transport públic es puguin triar, molt millor.

I fins aquí la teoria, perquè el projecte més analitzat i més debatut de la història barcelonina s’encalla sempre al mateix lloc: a la plaça de Sant Jaume. Caldrà veure si Ada Colau aconsegueix el suport necessari per tirar endavant el que podria ser la seva gran obra de mandat o si precisament això serà el motiu que la farà fracassar. I si no, que l’hi preguntin a l’exalcalde Jordi Hereu, que es va deixar la seva carrera política a les vies de la Diagonal, just a l’altura de Francesc Macià