EDITORIAL

El futur del sector del taxi

Els taxistes tenen raó quan reclamen una competència lleial, però no s'han de tancar a un diàleg col·lectiu

2
Es llegeix en minuts
jgblanco38669199 barcelona 29 05 2017   concentraci n de taxistas en la av  m170530103908

jgblanco38669199 barcelona 29 05 2017 concentraci n de taxistas en la av m170530103908 / CARLOS MONTANES

El sector del taxi va fer ahir una poderosa demostració de força en el conflicte que manté amb dos dels seus aferrissats rivals: els vehicles de lloguer amb conductor (VTC) i les plataformes tecnològiques que ofereixen els seus serveis a través d’aplicacions del mòbil. La protesta va fer que el trànsit a les grans ciutats visqués estampes inèdites, sense taxis als carrers, mentre que Madrid va acollir una gran concentració de professionals arribats des de diverses zones del país per expressar la seva queixa pel que consideren una competència deslleial que amenaça el seu futur. I no els falten motius. Com passa en altres sectors, els treballadors del taxi observen com les regles del joc per les quals es regia el seu ofici estan canviant de manera intensa i accelerada i això comporta efectes directes sobre els seus ingressos, condicions de treball i fins i tot sobre les seves previsions de jubilació quan s’acabi la seva vida laboral.

Fortament regulat per ser un servei públic essencial, el gremi del taxi està obligat a complir condicions exigents pel que fa a la seguretat, els tributs que s’han de pagar o les tarifes que s’han de cobrar, a més d’un control estricte de les llicències. A canvi, la regulació estatal els ha garantit límits no menys severs a les alternatives al taxi, com el lloguer de vehicles amb conductor (VTC). Aquest marc regulador es va trencar amb una llei que va eliminar durant dos anys la limitació de llicències VTC. A Barcelona i la seva àrea metropolitana se’n van sol·licitar en aquell període unes 3.000, concentrades en poques mans i l’aprovació de les quals per la justícia seria un cop dur a l’statu quo del gremi.

Notícies relacionades

Un altre factor ha fet tremolar el terreny de joc. Dos operadors de presència mundial, Uber i Cabify, ofereixen el servei privat de transport amb una senzilla operació al mòbil. Es tracta d’un desafiament més estructural que el de les llicències VTC, perquè connecta amb una demanda creixent d’ususaris que viuen tecnològicament. El fenomen d’aquestes plataformes no sembla ser conjuntural. Han vingut per quedar-se.

Tenen raó els taxistes quan reclamen més transparència en la gestió d’aquestes companyies que, tot i que es vesteixin de modernitat, han de complir amb la legalitat laboral i tributària a la qual tots estan subjectes. Només així la competència podrà ser en igualtat de condicions. S’equivocarien, no obstant, els professionals del taxi si es tanquessin en banda. Juntament amb l’Administració i la resta d’actors del conflicte, haurien de donar una oportunitat al diàleg per dissenyar entre tots les línies mestres d’un sector que ha d’evolucionar al pas de la societat. És un debat inajornable.