Del Saló al #Automobile

La robotització també arriba al volant i conduir passarà de ser una habilitat a una opció més

2
Es llegeix en minuts
 

  / ALBERT BERTRAN

Aquests dies Barcelona acull l’Automobile, que durant gairebé un segle ha sigut el Saló de l’Automòbil. El canvi de nom va lligat a un procés de reinvenció. En aquest cas, que arribis a la Fira de Barcelona i dubtis entre buscar un cotxe o un dispositiu de mobilitat, ja és molt simptomàtic. Una ullada ràpida a la llista d’expositors ens dona pistes sobre el viratge digital i tecnològic. D’una banda apareixen marques que desafien el model del combustible fòssil, com Tesla, per citar la més coneguda. De l’altra, s’uneixen a la festa gegants tecnològics com Facebook o IBM. També compten amb la presència de noves tendències de consum col·laboratiu, exemplificades per BlaBlaCar i altres. Són els efectes de la disrupció digital que ho revoluciona tot, des dels productes fins als models de negoci, passant per qüestionar els límits d’un sector tan icònic i tradicional com el de l’automoció. 

Així doncs, ¿què ens porta la participació d’aquests artistes convidats? En primer lloc, dona pas a un doble esdeveniment: un de més fidel a l’esperit del Saló (l’exposició, centrada en el producte) i un altre de més disruptiu que s’alinea amb el vocabulari propi de la inspiració i la innovació (el Connected Hub). L’èxit i la importància d’aquest últim depèn de la seva capacitat de convertir-se en un espai de diàleg real, d’intercanvi fecund, d’una col·laboració intersectorial que comença ara i aquí per continuar demà on calgui.

La profunditat d’aquest diàleg –i en definitiva, que sigui realment un diàleg per dissenyar i somiar conjuntament– ofereix oportunitats per plantejar debats que ja hem vist en altres àmbits. Em refereixo a acollir el nou paradigma de la mobilitat, on disposar d’un cotxe s’assemblarà més a agafar un tren que a tenir aparcat al garatge un símbol d’estatus. 

I aquí està el repte: a comprendre que el cotxe, que durant 100 anys ha anat canviant de forma però no de fons, ara està mutant cap a un altre concepte. Amb l’auge de l’economia de l’accés, les plataformes de consum col·laboratiu evoquen l’eficiència energètica i de maximització de l’ús. En el marc de les ciutats intel·ligents, el cotxe ja no serà una possessió particular, sinó una peça més imbricada en una infraestructura hiperconnectada, viària i també de comunicacions. La robotització, doncs, arriba al volant, i conduir passarà de ser una habilitat a ser una opció, per als que tinguin cotxes autònoms. 

¿Noves desigualtats?

Notícies relacionades

Però la innovació no és bona simplement perquè és nova. És a dir, assegurem-nos que amb tant d’èmfasi tecnològic no estem creant noves desigualtats. Ara resulta crucial que la innovació tecnològica vagi de la mà de millores de qualitat de vida de les persones apostant per models que siguin d’accés universal, evitant bretxes digitals i desenvolupant solucions beneficioses per al planeta. 

El desenvolupament econòmic i la cohesió social s’hi juguen el futur. Si el nou Saló hi contribueix, llarga vida a l’Automobile.