1
Es llegeix en minuts
ingres-baja-1024x696

ingres-baja-1024x696

Hi ha una cançó de Los Planetas, Toxicosmos, que em fascina per la seva lletra. La descripció d’un viatge lisèrgic, o potser la davallada posterior, es concreta en una sèrie d’imatges brillants, com aquesta: «Y estallan los sentidos en colores aun por inventar». Recordo haver-la sentit i preguntar-me si es podien «inventar» nous colors, i fa poc vaig descobrir que sí. L’any 2015, el Laboratori Nacional de Física del Regne Unit va desenvolupar una variant de color negre que és la més opaca que es coneix. Feta a partir de nanotubs de carboni, aquesta substància absorbeix fins a un 99,9 per cent de la llum visible. És a dir, com que no permet matisos de claror, té tot l’aspecte d’un forat negre. Els objectes pintats amb aquest negre desapareixen, semblen un buit insondable, i fan por.

Notícies relacionades

El nom comercial d’aquest nou negre és Vantablack i, si és conegut, és perquè des de fa mesos viu una polèmica en el món de l’art contemporani. Resulta que Anish Kapoor, un dels escultors actuals amb més prestigi, va comprar els drets en exclusiva del color Vantablack per a usos artístics. La decisió, arrogant i elitista, de seguida va rebotar a les xarxes, amb una campanya a Twitter que es deia «comparteix el negre». Al centre hi havia un altre artista, Stuart Semple, que va penjar una foto dels seus dits tenyits de l’ultranegre, i fent el senyal de victòria. Dies després ell mateix va patentar una variant del color rosa, dient que els drets eren lliures per a tothom excepte per a Anish Kapoor.

Si alguna cosa ens explica l’art contemporani és que tot es recicla. Fins al 17 de maig, la galeria Víctor Lope, de Barcelona, exposa diverses obres de l’artista Ana Riaño, del seu projecte RRSS. Riaño explora la construcció de la identitat de l’artista a les xarxes socials i ho fa amb uns quadres que reprodueixen les pàgines de Facebook d’artistes com Ingres o Dora Maar. També hi exposa imatges del compte de Twitter de Stuart Semple i Anish Kapoor. Amb aquest joc irònic i intel·ligent, Riaño converteix la polèmica del color negre en una obra d’art, i alhora se salta les normes sobre l’ús d’un color o l’altre. Tot està inventat. 

Temes:

Escultura Art