EDITORIAL

Un pla per ordenar el turisme a BCN

El PEUAT de l'Ajuntament resulta una eina clau només si s'inscriu en un pla estratègic global per a la ciutat

1
Es llegeix en minuts
icoy36860748 turistas170116195801

icoy36860748 turistas170116195801 / ALBERT BERTRAN

El pròxim ple de l’Ajuntament de Barcelona aprovarà, excepte que hi hagi una circumstància inesperada, el Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments Turístics, el PEUAT, cridat a regular l’oferta de places hoteleres davant el massiu fenomen del turisme. Arran de la moratòria fixada per l’equip municipal el juliol del 2015, que prohibia temporalment la creació d’hotels i albergs a la ciutat, el pla arriba al seu tram final després d’haver aconseguit més suports dels que la polèmica inicial de la seva elaboració feia preveure, però també amb el descontentament d’alguns dels sectors afectats. No hi ha dubte que des de fa temps hi ha un consens, tant polític com social, sobre la necessitat de regular un flux turístic depredador que amenaça el futur de molts veïns i de modificar l’essència mateixa de la ciutat. Els buits legals existents en el sector, propis d’un model turístic que ja té poc a veure amb els d’etapes anteriors, han sigut aprofitats per potents plataformes –digitals i immobiliàries– per situar Barcelona al centre d’una gran partida especulativa. El PEUAT es converteix així en una eina fonamental per ordenar una situació cada vegada més preocupant per als barcelonins.

Notícies relacionades

Però la iniciativa també arriba amb algunes zones d’ombra. La regulació estricta de les noves places hoteleres en quatre grans zones de la ciutat no sembla que pugui aconseguir per si mateixa una reducció espontània del nombre de visitants als districtes i barris que suporten l’asfíxia turística. La necessitat que zones menys cèntriques aconsegueixin prou interès per portar l’edificació de noves instal·lacions hoteleres i amb serveis de transport més eficients (millorar les línies de metro que a l’estiu acosten a la platja, per exemple) ajudaria a dissenyar un mapa de la ciutat amb més equilibris en costos i beneficis del gran mannà turístic.

Queden altres punts en l’aire, com la lluita contra els pisos turístics o les habitacions llogades per dies en pisos de particulars àvids també de treure’n benefici. L’aprovació i aplicació del PEUAT resulta necessària sense cap mena de dubte, però només serà efectiva si s’inscriu en un pla estratègic general que inclogui la mobilitat urbana, la gestió de l’espai públic o el model comercial. Tot un desafiament.