Editorial

L'escola necessita millorar

Espanya abandona la mediocritat però encara té molta feina per aconseguir l'excel·lència educativa

1
Es llegeix en minuts

Per primera vegada en 15 anys, Espanya no suspèn sense pal·liatius en l’Informe PISA, l’estudi elaborat per l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) sobre el nivell dels estudiants de 15 anys en 72 països. Acostumats al suspens pertinaç, els resultats d’aquest any (per sobre de la mitjana de l’OCDE en comprensió lectora, just a la mitjana en Ciències i molt poc per sota de la mitjana en Matemàtiques) són sens dubte un símptoma positiu. Però reconèixer que l’escola espanyola ha fet un salt no ha de fer oblidar altres dades: que en la classificació per països Espanya segueix a la meitat de la taula, que la millora coincideix amb una caiguda de la mitjana de l’OCDE, o que les puntuacions són gairebé les mateixes que fa una dècada, cosa que implica un estancament del sistema educatiu espanyol.

L’informe efectua un toc d’atenció respecte a l’«extraordinari percentatge d’alumnes repetidors», en paraules de la mateixa OCDE, que genera el sistema educatiu espanyol. L’índex de repetidors és 19 punts superior al de la mitjana, amb tot el que això implica en termes de cost i d’aprenentatge. I els resultats en Ciències són, sent generosos, discrets. 

Notícies relacionades

En aquest terreny, el de Ciències, en canvi, Catalunya ha aconseguit una substancial millora respecte l’anterior informe PISA, corresponent a l’any 2012. L’escola catalana supera la mitjana espanyola, europea i de l’OCDE en comprensió lectora, Matemàtiques i Ciències, però aquesta bona notícia contrasta amb el fet que en la classificació per comunitats autònomes no supera la sisena posició. En l’índex d’equitat –el rendiment dels alumnes segons el seu origen social– Catalunya tampoc obté bona nota, i incideix d’aquesta manera en un problema creixent del sistema educatiu que és la diferència entre alumnes segons la renda de les famílies i la capacitat i voluntat dels seus pares per participar en el procés educatiu.

Els resultats del PISA arriben en un moment en què el Govern s’avé a dialogar després dels nefastos anys de José Ignacio Wert al capdavant d’Educació, a la recerca d’un Pacte d’Estat que és essencial per al futur del país. Perquè si sortir del pou de la mediocritat és una bona notícia, no justifica eufòries ni oculta el fet que l’escola encara necessita millorar molt.